Hiánypotló újítás: soha nem volt még ilyen egyszerű vonattal bejárni Európát
Fotó: Shutterstock

2025-03-05

Hiánypotló újítás: soha nem volt még ilyen egyszerű vonattal bejárni Európát

Bár az Európai Unió nagysebességű vasúthálózata szinte duplájára nőtt az elmúlt évtizedben, a nemzetközi utazások még mindig kihívást jelentenek az utasoknak. Egyelőre ugyanis nincs egy olyan platform, ahol közös vonatjegyeket lehetne vásárolni vagy összefogná az utakat. Emiatt többnyire egyszerűbb repülőre szállni, ami azonban nemcsak, hogy drágább lehet, de környezetszennyezőbb is. Szerencsére ezen is dolgoznak az illetékesek – most például egy vizuális tervező debütált.

Európa vasúthálózata folyamatosan bővül: egyre több például az éjszakai, hálókocsis szerelvény, de az elmúlt évben számos olyan látványjárat is indult, amelyen utazni is felér egy kisebb kiruccanással. Bár az utazók alapvetően szívesen használnák a vasúti hálózatot, a nemzetközi vonatozásnak még mindig megvannak a maga problémái: legfőképpen az, hogy nincs egy olyan összesítő felület, ami leegyszerűsítené az országok közti utazást.

Emiatt aki több országon át utazna, annak rendre több vasúttársaságtól kell megvennie a jegyeket, nem beszélve az átszállásokat érintő aggodalmakról.
Image
Fotó: Gabe, Unsplash

Ez azonban megváltozni látszik: nemrég például a számos légitársaságot képviselő SkyTeam és az Eurostar vasúti vállalat kötött megállapodást, aminek értelmében a közeljövőben lehetőségük lesz az utazóknak kombinálni a közepes és hosszú távú repülőutakat a vonatjáratokkal. Most pedig a lassú utazásra (slow travel) fókuszáló Byway rukkolt elő egy újítással, és létrehoztak egy interaktív térképes szolgáltatást, aminek célja, hogy ugyanolyan egyszerűvé tegyék a nemzetközi vonatozást, mint a repülést.

A felület segítségével az utasok vizuálisan tervezhetik meg vonatos utazásaikat, tehát a platform egy térképen tudja ábrázolni az igénybe vett vasútvonalakat és az átszállási lehetőségeket.

Jelenleg a vonatos nyaralások szervezése egy kész személyzeti hadsereget igényel, ami igencsak sokba kerül. A Byway új térképes szolgáltatásával azt szerettük volna elősegíteni, hogy a foglalás és az utazástervezés is egyszerűbb legyen, mindez ráadásul abszolút digitális formában, ami a mai modern világban alapelvárás

– nyilatkozta Mark Smith, az egyik legismertebb, vonatos utazásokra specializálódó online utazási magazin (Man in Seat 61) alapítója az Euronewsnak.

Hogyan működik?
Image
Fotó: Daria Nepriakhina ????????, Unsplash

A Byway Maps felületén az utasok először is megadhatják az indulás helyét és idejét, a szolgáltatás ezután több ajánlott útvonalat is listáz, ezek mellett pedig szálláshelyeket és a lassú utazási élményeket is ajánl. A platform jelenleg 20 ország mintegy 160 úti céljával dolgozik, de a tervek szerint ez hamarosan bővül majd. Kiindulási helyként Magyarországot egyelőre még nem lehet megadni, de köztes úti célként már többször szerepel Budapest: ha érdeklődünk, itt megnézhetjük, hogy milyen utak elérhetők, és hogyan is működik a felület. 

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!