2024-02-26
3500 éve süllyedt el, most fény derült a hajóroncs múltjára
A hajóroncs szó hallatán a legtöbben egy elsüllyedt vagy megsérült hajóra gondolnak, ám a kifejezés néha a hajó rakományának elsüllyedt maradványaira is vonatkozhat. A Törökország partjainál megtalált roncs esetében is inkább utóbbi számít érdekesnek, pontosabban ezeknek a kora.
A toruńi Nicolaus Copernicus Egyetem által végzett víz alatti kutatás során a búvároknak egyelőre még nem sikerült rátalálni a szóban forgó, bronzkori hajó szerkezeti maradványaira – például horgonyokra, fadarabokra –, ám a tengerfenéken meglepően sok rézrúddal találkoztak.
A szakértők úgy vélik, hogy a hajó a valaha ismert legrégebbi rézrudakat szállító hajó lehet, az előzetes kormeghatározás szerint életkora Kr. e. 1500 körülre tehető.
A vizsgálatok szerint az antalyai öbölből a nyílt tenger felé induló hajó vesztét egy szikla okozhatta. A nehéz rakomány és a vízfelvétel miatt a hajó valószínűleg lecsúszhatott egy víz alatti lejtőn, a rézrudakból álló rakomány pedig a csúszási útvonal mentél, a lejtő különböző pontjain szóródott szét.
Míg a rudak egy része 35 méter mélyen, addig közülük néhány darab 50 méteres mélységben várta a felfedező búvárokat.
Ők úgy gondolják, hogy a rakomány legnagyobb része ennél sokkal mélyebbre süllyedt, így az eddig megtalált 30 rúdnál valószínűleg jóval több rejtőzik a tenger mélyén.
A felfedezett rudakat és a rézedényekből származó maradékokat egy rézgyárba szállították, az viszont kétséges, hogy hajó többi része is ennyire ép állapotban kerül majd elő.
Erről hallottál már? A 600 éves víz alatti város, amiről megfeledkeztek Kínában
Ez is érdekelhet: A világ 5 távoli pontja, ami egy hajós utazás során fedi fel az igazi arcát
„A Földközi-tengeren a hajó minden olyan fából készült részét, amelyet nem fed a fenék üledéke vagy a rakomány, a hajóférgek, más néven hajófúró kagylók rendre (Teredo navalis) eltűntetik. Ezek nagyméretű, szúbogarakhoz hasonlítható lények, amelyek nagyon gyorsan felfalják a fát. Ez a faj a sós és meleg vizeket kedveli”
– áll a sajtóközleményben, ami a hajó fizikai bizonyítékának hiányát indokolja.