2025-05-07
Európa legjobb városai: Budapest a top10-ben sincs, London harmadszor is aranyérmes
Mi tesz egy nagyvárost jóvá? Az élhetőség, a szerethetőség és a különböző szociális faktorok – legalábbis ezek voltak a fő szempontok az Ipsos és a Resonance Consultancy legújabb éves kimutatásában, amelyben arra voltak kíváncsiak, hogy jelenleg melyik európai városokban a legjobb élni. A ranglista éléről harmadik éve senki sem tudja letaszítani Londont, míg Budapest a top10-be sem került be.
A WorldsBestCities.com mögött álló Resonance Consultancy az Ipsos-szal közösen 2025-ben is elkészítette Európa legjobb városairól szóló toplistáját, amiben hasonlóan az előző évekhez, idén is három fő szempont alapján vizsgálták meg a kontinens nagyvárosait. Ezek közé tartozik
- az élhetőség (például: a levegőminőség, az albérletek árai és a zöldterületek aránya);
- a szerethetőség (például: az éjszakai élet, az éttermek és a közösségi média véleményei); és
- a szociális szféra (például: a szegénységi mutatók, az oktatás színvonala és az egy főre jutó GDP).

Mint írják, a Brexit ellenére az Egyesült Királyság fővárosa 2025-ben is egyaránt vonzza a nemzetközi befektetőket és a turistákat, akiknek költése jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy a pandémiát követően ismét két lábra tudjon állni. Az utazók tavaly például 16,3 milliárd fontot költöttek a metropoliszban, amivel az világszinten a harmadik, Európát nézve pedig a legelső helyet tudta elfoglalni. Ezen felül az elmúlt években a metróhálózat is jelentős fejlődésen ment keresztül, és a kormányzat sokat fordított az innovációkra, a várostervezésre és az oktatásra is.

A lista második helyére Párizs állhatott fel, amely jelentős lépéseket tett a város élhetőségének javítása érdekében: Párizs folyamatosan ösztönzi a fenntartható közlekedés formáit: az élhetőség nevében igyekszik a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak kedvezni – ezt jól mutatja, hogy a város mintegy 700 kilométernyi biciklipályával bővíti eddigi kínálatát, de az sem elhanyagolható, hogy a helyiek 70 százalékának nincs is autója, ami javít a levegő minőségén.
A fenntarthatósági, élhetőségi célok eléréséhez persze szükség volt a metróhálózat bővítésére is, ami a Grand Paris Express keretében valósul meg: ez a gyakorlatban 200 kilométernyi pályát és 68 új metróállomást jelent. Ugyanígy a francia főváros jelentős erőforrásokkal segítette a Szajna tisztítását, és Párizs ugyancsak nem panaszkodhat, ha turizmusról van szó.

A bronzérmes nagyváros Berlin lett, amely esetében a toleranciát, a kulturális ambíciókat és a tehetséget emelte ki a kutatás. Németország fővárosa a várostervezés, a sport, az oktatás és az éjszakai élet területén is jól teljesít, de a vasúthálózat bővítését, a technológiai innovációkat, a múzeumok sokszínűségét és a gazdasági mutatókat sem lehet figyelmen kívül hagyni.

- London, Egyesült Királyság
- Párizs, Franciaország
- Berlin, Németország
- Barcelona, Spanyolország
- Róma, Olaszország
- Madrid, Spanyolország
- Amszterdam, Hollandia
- Bécs, Ausztria
- Prága, Csehország
- Stockholm, Svédország
A kimutatásról, a kritériumokról és a helyezések indoklásáról ezen a linken tudunk többet olvasni.
Olvasd ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!