2025-10-12
Idén már hétszer bombázták, mégis minden nap elindul a világ egyik legveszélyesebb vonata
Létezik egy vonat, amelyet idén már hétszer bombáztak, térítettek el, lőttek vagy siklattak ki, mégis minden nap útnak indul. A Jaffar Express a pakisztáni vasút egyik legfontosabb, ugyanakkor legveszélyesebb járata: 1600 kilométert tesz meg Pesavar és a lázadásoktól sújtott Kvetta között – átszelve hegyeket, sivatagokat és fegyveres felkelések uralta területeket.
Az életveszélyes vasútvonalat és a rajta közlekedő expresszt a pakisztáni kormány és a hadsereg is rendszeresen használja, így a militáns csoportok szemében a központi hatalom jelképévé vált. Az idei évben már hetedik alkalommal érte támadás: legutóbb egy rögtönzött robbanószerkezet repített a levegőbe négy vasúti kocsit Sindh tartományban, amely során heten sérültek meg. A támadások ma már szinte mindennapossá váltak. Júniusban távirányítású bomba siklatott ki egy szerelvényt Jacobabadban, augusztusban újabb robbanás döntött romba hat kocsit Mastung térségében.
Az érintett Beludzsisztán egy történelmi nyugat-pakisztáni tartomány az Indiai-fennsík és az Arab-tenger partvidékének érintésével, amely mai napig kulcsfontosságú földrajzi és gazdasági szempontból egyaránt. Ezen keresztül futnak ugyanis Kína „Egy övezet, egy út” – vagy az „Új Selyemútnak" is nevezett – kezdeményezésének fő vasúti és energetikai útvonalai, a térség viszont évtizedek óta lázadásoktól sújtott. Az ellenálló szeparatisták szerint a főváros, Iszlámábád kizsákmányolja a tartomány földgáz- és ásványkincseit, miközben a helyiek szegénységben élnek.
Az ENSZ idén áprilisban felszólította Pakisztánt, hogy vizsgálja ki az emberi jogi jogsértéseket a térségben, miután több civil „eltűnéséről” és önkényes kivégzéséről érkeztek hírek. Az Independent szerint azonban a pakisztáni kormány minden vádat egyből visszautasít, és inkább külső ellenséget nevez meg: Hanif Abbasi vasúti miniszter Indiát vádolja szüntelenül a vonat elleni ismételt támadások megszervezésével.
Az élet azonban megy tovább: a mozdonyvezetők golyóálló mellényt viselnek, a szerelvényeken fegyveres őrök utaznak, a sínek mentén pedig gyakran katonai járőrök kísérik az útvonalat. A rizikó ellenére azonban kénytelenek minden reggel felszállni rá civilek – dolgozó felnőttek, diákok, családosok – is, hiszen nincs más út, amely összekötné Beludzsisztánt Pakisztán többi részével.
Olvasd el ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!