Arcátlan csalással verik át a turistákat Párizsban – esélyük sincs védekezni Arcátlan csalással verik át a turistákat Párizsban – esélyük sincs védekezni
Párizs, Franciaország
Fotó: Tony Lee, Unsplash

2025-05-08

Arcátlan csalással verik át a turistákat Párizsban – esélyük sincs védekezni

A turisták sajnos sokszor esnek lopások és csalások áldozatául egy-egy nyaralás alatt, és bár szerencsére vannak jó tippek arra, hogy ezeket miként lehet elkerülni, az ellen, amit Franciaország fővárosában művelnek, nehezen lehet védekezni.

A francia Le Parisien vizsgálata szerint meglepően sok párizsi étteremben, borászatban és bisztróban verik át a külföldieket azzal, hogy az általuk kért – sokszor minőségi – borok helyett olcsóbb italokat töltenek ki nekik a pohárba. A csalás pikantériája viszont csak itt jön el, hiszen eddig a vendégek szemében minden csak egy egyszerű tévedés is lehetne, a felszolgálók viszont a számlára már a drágább, minőségi borok árait ütik fel.

Image
Fotó: Elle Hughes, Unsplash

A vizsgálat szerint például az olyan prémium borokat, mint a chablis – amelyből egy pohár 9 euróba, tehát nagyjából 3500 forintba kerül – rendszerint az olcsóbb sauvignonnal cserélték fel, amiből egy pohár természetesen jóval kevesebbe, körülbelül 5 euróba (2 ezer forintba) kerül – számol be a „trendről” az in.hu.

Image
Párizsi étterem / A kép csak illusztráció
Fotó: Reza Bina, Unsplash

A Le Parisien vizsgálata ráadásul nem csak papíron zajlott: a szerkesztőség két borszakértőt kért fel arra, hogy nézzék meg, hányszor szolgálnak fel nekik olcsóbb borokat. A két sommelier küldetésük során angolul beszélő turistáknak álcázták magukat, és számos párizsi vendéglátóhelyen tesztelték a felszolgált italokat.

Image
Párizsi étterem / A kép csak illusztráció
Fotó: Meizhi Lang, Unsplash
Közülük szinte mindegyikben belefutottak ebbe a csalásba, amit több évtizedes tapasztalattal a hátuk mögött egyből kiszúrtak. Ezután számon is kérték az éttermek dolgozóit, akik szerint ez a csalástípus széles körben elterjedt, különösen Párizs azon részein, ahol sok turista fordul meg.
Ezek ellen könnyebben védekezhetünk: A 10 leggyakoribb csalás, amivel turistaként találkozhatsz

Gyakorlatilag olyan bort szolgálsz fel, amilyet csak akarsz. Az átlagembereknek egyszerűen nincs meg az ízérzékük ahhoz, hogy észrevegyék a különbségeket. Egy sommeliert persze nem lehet átverni, de a turisták általában nem borszakértők. A happy hour idején néha az is előfordul, hogy a maradék bort visszaöntöm egy-egy üvegbe

– idézte a portál az egyik felszolgálót, aki több mint 30 éve dolgozik a szektorban.

Image
Párizsi étterem / A kép csak illusztráció
Fotó: Thu Ba To, Unsplash

A főnök rendre leszidott minket, ha a legdrágább üvegek túl gyorsan elfogytak. Eddig csak egyetlen egyszer volt ebből problémánk, amikor egy sommelier volt a vendégünk

– nyilatkozta egy másik pincér, akit elmondása szerint a tulajdonos egyenesen arra utasított, hogy olcsóbb bort szolgáljon fel a külföldieknek.

A kémakció egyik sommelier-jének, Marina Giuberti borkereskedőnek persze egyből feltűnt a trükk: az általa rendelt 7,5 eurós sancerre helyett például egy 5,6 eurós sauvignont kapott a poharába. Ha ez nem lett volna elég, miután ezt szóvá tette a pincér számára, az savanyú fejjel kihozott egy újabb poharat ugyanabból a gyengébb minőségű borból.

Image
Fotó: Mingrui He, Unsplash

Kár a vásárlóért, a borvidék imázsáért, a borászért és az étterem-tulajdonosokért, akik jó munkát végeznek. Franciaországban vagyunk, a bor hazájában

– zárta le az élményt Giuberti.  

A probléma nehéz helyzet elé állítja a nem borszakértő turistákat, ugyanis szakértelem híján lehetetlen megmondani, hogy milyen bort iszunk. A profik szerint nagyjából annyit tehetünk, hogy egy pohár helyett egy egész üveggel kérünk az adott borból – ugyanakkor kiemelik, hogy a párizsi törvények értelmében a pincéreknek mindig az asztalnál, üvegből kéne kiönteniük az italokat.

A riportban végezetül Jérôme Bauer elzászi borász, az AOC (appellation contrôlée) bortermelők nemzeti szövetségének vezetője is megszólalt. Szerinte a vásárlók becsapása arcátlanság, hiszen ez visszahat rájuk, termelőkre is. Az a vásárló például, aki Côte du Rhône-t rendelt, de helyette egy bordeaux-i bort kapott, valószínűleg csalódott lesz, és rossz tapasztalati miatt a jövőben teljesen elfordulhat attól a típustól.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!