Késett a repülőd? Ekkora kártérítésre számíthatsz a légitársaságoktól Késett a repülőd? Ekkora kártérítésre számíthatsz a légitársaságoktól
Fotó: Kirklai, Unsplash.

2024-06-17

  • Drive
  • Check-in
  • Késett a repülőd? Ekkora kártérítésre számíthatsz a légitársaságoktól

Késett a repülőd? Ekkora kártérítésre számíthatsz a légitársaságoktól

A repülős utazások egyik legkellemetlenebb velejárója, ha késik a gépünk. Bár 10 percért még valószínűleg kevesen panaszkodnak, az már sokkal bosszantóbb lehet, ha a késés miatt lecsúszunk az átszállásról vagy több órával eltolódik az utazás. De mit tudunk tenni ilyen esetben, és milyen jogaink vannak?

2023-ban az európai légitársaságok átlagosan legalább 15 percet késtek, a Airlines for Europe kimutatása szerint pedig az egy járatra vonatkozó késésekben 400 százalékos növekedés volt tapasztalható a tavalyi évben.

Míg természetesen sok járat időben érkezik, addig olyanok is akadtak, amelyek nemcsak pár perccel, hanem több órával később indultak. Ilyen esetben az Európai Unió EC261-es rendelete szerint az utasok jogosultak kártérítésre, ám ennek mértéke függ a várakozás idejétől, a repülőtér elhelyezkedésétől és az adott légitársaságtól is.

Jelentős késés esetében viszont a rendelet értelmében a légitársaságok kártérítési felelősséggel rendelkeznek, ez pedig nemcsak a hagyományos (például: KLM, British Airways, Lufthansa) légitársaságokra, hanem a fapadosokra (például: Wizz Air, Ryanair, easyJet) is vonatkoznak. Ugyanakkor mivel ez egy uniós szabályozás, a jogosultság a repülőtér elhelyezkedésétől is függ.

A rendelet minden olyan repülőtérre érvényes, mely az EU területén belül található, de akkor is megillet minket a kompenzáció, ha a járatunk az EU területére érkezik uniós, izlandi, norvég vagy svájci légitársasággal.

Image
Fotó: Artur Tumasjan, Unsplash.

A várakozás ideje, illetve a távolság is hatással van a kártérítés mértékére. Az EC261 értelmében két órát meghaladó késések esetében járnak az utasoknak bizonyos szolgáltatások. Jelentős késésnek számít

  • legfeljebb 1500 kilométeres járatok esetében kettő vagy több óra;
  • legalább 1500 kilométeres, unión belüli járatok, illetve egyéb 1501 és 3000 kilométer közötti járatok esetében három vagy több óra;
  • minden egyéb járat esetében pedig négy vagy több óra.

Amennyiben a légitársaság megtagadja a beszállítást, az indulást megelőző 14 napban törli a járatot, illetve akkor, ha a gép több mint 3 órás késéssel érkezik meg, akkor az útvonal hosszától függően utólagos pénzbeli kártérítésre lehetünk jogosultak. A kártérítések mértéke

  • a legfeljebb 1500 kilométeres járatok esetében maximum 250 euró;
  • az 1500-3500 kilométer közti járatok esetében maximum 400 euró;
  • a 3500 kilométert meghaladó járatok esetében pedig maximum 600 euró lehet.
Image
Fotó: Ashim D’Silva, Unsplash.

Amennyiben a repülőtéren vagyunk, és kiderül, hogy törölték a járatunkat vagy az legalább 3 órát késéssel érkezik meg, akkor is több lehetőségünk van. Ilyenkor nyugodtan kérhetünk étkezési kupont a személyzettől, ha pedig nem tudnak nekünk ilyet adni, akkor tartsunk meg minden blokkot, számlát, ugyanis a légitársaságok kötelesek frissítőket és ételeket, valamint kommunikációs lehetőségeket (telefonhívás, e-mail) biztosítani számunkra.

Ezen felül kérjünk minden, a késéssel összefüggő kiadásról – például taxi, szállásdíj, lekésett nyaralás – számlát.
Továbbá ha a késés miatt éjszakáznunk is kéne, akkor a légitársaságok kötelesek elszállásolni minket valahol – habár sok esetben a cégek inkább azt tanácsolják, hogy foglaljunk magunknak szállást, és utólagosan igényeljünk kártérítést.
Image
Fotó: Marco López, Unsplash.

Az egyetlen helyzet, amikor a légitársaságok nem kötelesek kompenzálni az utasokat az az, ha a késést „rendkívüli körülmények” okozták.

Ilyen rendkívüli körülménynek számít például a politikai instabilitás, az időjárási jelenségek, a biztonsági okok és a nem várt sztrájkok is. Ilyen esetben választhatunk, hogy a jegy árát szeretnénk-e visszakapni, vagy azt szeretnénk, hogy a légitársaság minél hamarabb egy másik géppel szállítson el minket a kívánt úti célra.

A kártérítést elsősorban az adott légitársasággal igyekezzünk meg rendezni, de online jegyvásárlás esetében ezen a linken is tehetünk panaszt.

(Forrás: Independent, Airportal, Europa.eu, Airhelp)

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!