Kitört a poggyászháború: egész Európában változás jöhet
Fotó: Nafis Al Sadnan, Unsplash

2025-05-28

Kitört a poggyászháború: egész Európában változás jöhet

Manapság az utazók számára már megszokott jelenség, hogy a diszkont légitársaságok a jegyárakon túl számos kiegészítő díjat alkalmaznak, hogy kompenzálják az alacsony jegyárakat. Spanyolország viszont most véget vetne a légitársaságok túlkapásainak, mivel a kormány szerint a kézipoggyász az utazás alapvető része, nem pedig választható extra szolgáltatás. De körvonalazódhat-e a konfliktus nyomán egy szélesebb körű, uniós szintű szabályozás, amely hosszú távon is új irányt szabhat a légitársaságok gyakorlatának Európában?

Ma már teljesen természetesnek vesszük, hogy a repülőjegyek megfizetését követően különböző extra költségekkel kell számolnunk akkor, ha például plusz egy bőrönddel szeretnénk utazni egy fapados légitársasággal. Éppen ezért a legtöbbeknek nem is jut eszébe pereskedni a poggyászköltségek miatt; Spanyolországban viszont az elmúlt években többször is bíróságra vittek hasonló eseteket – az igazságszolgáltatás pedig úgy néz ki, hogy rendszerint a fogyasztóknak ad igazat.

Nemrég például a Ryanairnek mintegy 147 eurót kellett visszafizetnie egy spanyol utasnak azért, mert öt év alatt ekkora összeggel károsították meg az extrán felszámolt poggyászköltségekkel, de 2024-ben a spanyol bíróság összesen 179 millió euróra (kb. 72 milliárd forintra) bírságolt meg 5 légitársaságot (Ryanair, Vueling, easyJet, Norwegian, Volotea) a kézipoggyászok, illetve a kiválasztott ülések díjai miatt – emlékeztet a The Guardian.

Persze a légitársaságok azzal érvelnek, hogy mindenkinek van lehetősége ingyenesen felvinni egy kézipoggyászt a gépekre, de Spanyolországot ez eddig nem győzte meg, ugyanis szerintük a poggyászok az utazás alapvető és nélkülözhetetlen kellékei, ezért nem is lehet értük külön díjakat felszámolni.
Image
Fotó: Portuguese Gravity/Unsplash

A légitársaságoknál – különösen a fapadosoknál – általában csak olyan poggyászokkal lehet ingyenesen utazni, amelyek beférnek az ülések alá. A Ryanairnél ez például azt jelenti, hogy a táska mérete nem haladhatja meg a 40 x 25 x 20 centimétert, ami valljuk be, nem túl bőkezű szabvány. Így aki 2-3 napnál hosszabb időre szeretne elutazni, az arra kényszerül, hogy extra költséget fizessen ki azért, hogy magával tudja hozni ruháit, tisztálkodószereit és más alapvető utazási kellékeit.

Éppen ezt kifogásolja Spanyolország, mondván, hogy ezek rejtett költségek, amelyekkel a légitársaságok megtévesztik a fogyasztókat, hiszen bár a repülőjegyek ára sok esetben kedvező, a valóságban egy utazás nem annyiba kerül, mint a jegy – nem beszélve azokról a busás büntetődíjakról, amelyeket a méretek túllépése miatt kényszerülnek megfizetni az utasok. Ilyen esetekben ráadásul a légitársaságok nem szoktak elnézőek lenni: akár egy-két centiméteres túllépés miatt is szemrebbenés nélkül kiszámlázzák a több tízezer forintos büntetést.

Így érthető is, hogy több európai fogyasztóvédelmi szervezet is azonosulni tud a spanyolokkal. A lap tudósítása szerint a mintegy 44 fogyasztóvédelmi szervezetért felelő BEUC májusban Brüsszelhez fordult azt követelve, hogy az EU indítson nyomozást a poggyászokra vonatkozó árszabályozások miatt 7 európai légitársasággal szemben – köztük a Ryanairrel, a Wizz Airrel és az easyJettel.

Agustín Reyna, a BEUC igazgatója szerint felmérésükből az derült ki, hogy az utasok jegyvásárláskor arra számítanak, hogy az árak nemcsak a jegyekre, hanem egy felvihető poggyászra is vonatkoznak. Az uniós előírások egyébként csupán annyit mondanak ki, hogy a légitársaságok nem szabhatnak ki külön díjakat az „ésszerű méretű” bőröndökért, így Reyna szerint mind a légitársaságok, mind a fogyasztók javára válna, ha ezt a passzust kiegészítenék pontos paraméterekkel. Ugyanakkor az is tény, hogy az uniós szabályozások értelmében a légitársaságok jogosultak mindennemű politikától mentesen saját szabályokat és árszabást alkalmazni.

Azt egyelőre még senki sem tudja, hogy Spanyolország fellépése megváltoztathatja-e Európa légi közlekedését, de a repülésjogi szakértők szerint elképzelhető, hogy a fogyasztóvédelmi vita végül a repülős utazások árainak növekedését eredményezi majd.

A Ryanair és Spanyolország
Image
Fotó: Kevin Hackert/Unsplash

A Ryanair egyébként mostanában nem ápol túl jó kapcsolatot Spanyolországgal. Mint mi is beszámoltunk róla, a fapados komoly összetűzésbe került a spanyol repülőterek java részét üzemeltető AENA-val, mivel az nem hajlandó csökkenteni a repülőtéri díjain, amit a légitársaságoknak utasonként kell megfizetnie a cégeknek; az összeg jellemzően 10 euró/utas körül mozog. Ennek következtében a Ryanair összesen 12 útvonalon, mintegy 18 százalékkal csökkentette spanyolországi kapacitását, ami a gyakorlatban a tavalyihoz képest 800 ezer kevesebb férőhelyet jelent az utasok számára.

Jerez de la Frontera és Valladolid városaiba többé nem járnak majd Ryanair-gépek, Santiagóba pedig eggyel kevesebb repülő fog közlekedni. Továbbá a változás Vigo számára 61 százalékos forgalomcsökkenést jelent, míg Santiagóba 28, Zaragozába 20, Asztúria régiójába 11, Santanderbe pedig 5 százalékkal kevesebb járat indul majd. De nem csak Spanyolország járt így. 

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!