2025-09-30
Egy 11 éves gyerek feledékenységéből született meg a világ legnépszerűbb édessége
Egy szerencsés véletlen hozta meg a sikert egy milliárdos iparágnak.
Kevés milliárdokat érő iparág indul egy gyerek feledékenységéből, márpedig a pálcikás jégkrém története így kezdődött: 1905-ben egy 11 éves fiú, Frank Epperson szódaport és vizet kevert össze, majd kint felejtette a hideg éjszakában, benne a keverőpálcával. Reggelre megfagyott, és megszületett az első jégkrémnyalóka. Először „Epsicle” néven kínálta a szomszédságban, de a gyerekek hamar átkeresztelték: így lett belőle „Popsicle”.

A húszas évek elejére Epperson már tudta, hogy találmánya többre hivatott. A San Franciscó-i Neptune Beach vidámparkban mutatta be a nagyközönségnek, ahol óriási sikert aratott. 1924-ben szabadalmaztatta is a desszertet, egészen addig a részletig, hogy pontosan milyen fából is kell készülnie a pálcikának.
A Vince cikkéből az is kiderül, hogy a gazdasági világválság idején a cég kétpálcikás változatot dobott piacra, amelyet félbe lehetett törni és megosztani – mindössze öt centért. A Popsicle így egyszerre lett édesség és megfizethető luxus. Ám a siker vitákat is hozott: a konkurens Good Humorral évekig tartó jogi csatába keveredtek, amit „Frozen Sucker War”-nak nevezett el a sajtó. 1933-ban végül kompromisszummal zárult a történet: a Popsicle maradhatott a gyümölcsös jégkrémeknél, míg a Good Humor a krémesebb desszerteket vitte tovább.

A sors fintora és talán a legérdekesebb a történetben, hogy végül mindkét márka ugyanazon nagyvállalat portfóliójába került. Azóta a Popsicle nemcsak édesség, hanem kultúrtörténeti jelenség is: generációk nőttek fel rajta, a mai napig számtalan változata létezik a klasszikus gyümölcsös ízektől a felnőtteknek szánt alkoholos jeges koktélokig. Egy több mint száz évvel ezelőtti gyermeki véletlenből így lett tehát globális desszertbirodalom.
A műfajban egyébként mi magyarok is jók vagyunk. 2023-ban egy magyar pálcikás jégkrém 7 díjat zsebelt be a gasztronómia Oscarjának is nevezett Great Taste Award versenyen.
Olvasd el ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!


