2024-06-13
Új repülőgépet építhet a Boeing
A Boeing hónapok óta mélyrepülésben van: az Alaska Airlines incidense óta egyre több hibát találtak a gyártó gépein, a szakmában is több kritika érte, a részvényei bezuhantak, ráadásul később is történt pár baleset a repülőgépekkel. A fejlemények hatására a cég vezérigazgatóját is leváltották, azt viszont még nem tudni, hogy ki veszi a feladatot – a leendő vezérigazgatónak pedig komoly döntéseket kell majd hoznia a Boeing jövőjét illetően.
Több mint egy évtizede döntötte el Boeing, hogy továbbfejleszti legnépszerűbb gépüket, a 737-est, hogy lépést tartson a legfőbb riválisával, az Airbusszal. Ennek eredménye a 737 Max család lett, ami ma már inkább a gyártási hibák és balesetek miatt került a figyelem középpontjába. Az első balesetek 2018-ban és 2019-ben történtek, amikor a lezuhant gépeken minden utas életét vesztette, később, 2024 elején a már újraszabott Maxok is a hírekbe kerültek: az Alaska Airlines egyik járatáról repülés közben kiszakadt egy panel, azóta pedig számos probléma merült fel a gyártóval kapcsolatosan, ami a cég vezérigazgatójának lemondását eredményezte.
A hírek szerint az Boeing év végéig jelöli ki Dave Calhoun utódját, ám a leendő vezérigazgató nem lesz könnyű helyzetben, hiszen az egyik legfőbb kérdés, amire választ kell találnia, hogy a gyártó mikor kezdjen bele egy új repülőgéptípus gyártásába.
– ismertette a döntés súlyát Ken Herbert, az RBC Capital Markets repülőgépipari és védelmi elemzője.
A kereskedelmi repülőgépeknek alapvetően két típusa van: a 737-hez hasonló keskeny testű, egyfolyosós gépek általában rövidebb távon szállítják az utasokat, míg a szélesebb testű, duplafolyosós gépeket inkább hosszú távú utakhoz használják. Ugyan mind a Boeing, mind pedig az Airbus több keskeny gépet árusít, a megnövekvő kereslet, illetve a kifutópályák limitált száma miatt feltételezhető, hogy egyre több nagyobb gépnek kell majd a jövőben közlekednie.
A Boeing körüli problémák miatt viszont világszerte sok légitársaság inkább a rivális Airbusztól rendelt gépeket – kiváltképp a gyártó legnagyobb repülőjéből, az A321neóból.
Habár a duplafolyosós repülők tekintetében még mindig a Boeing áll az élen, az Airbus növekvő bevételeinek köszönhetően többet tud majd kutatásba és fejlesztésbe fektetni, valamint a Boeing iránt tanúsított bizalmatlanság miatt feltételezhető, hogy az alkatrészek eladásával is emelni tudja majd bevételét. A szakértők szerint a Boeing egy módon fordíthatja meg szerencséjét: ha előrukkol egy keskeny, ámde nagyobb kapacitású típussal, hiszen az ilyen típusú gépek egy piaci rést tudnának betölteni.
Calhoun viszont egyes elemzők szerint eddig túl óvatosan állt hozzá az új repülőgéptípus kifejlesztésének kérdéshez – elemzők szerint viszont minél tovább vár a cég, annál nagyobb előnyre tehet szert a jelenleg szárnyaló Airbus. A legtöbb szakértő egyébként azt jósólja, hogy az Airbus a következő évtized közepére állhat elő egy teljesen új típussal – pont abban az időben, amit Calhoun becélzott.
Mindebből az látszik, hogy óriási a verseny a piacon, a két gyártó folyamatosan kísérletezik új megoldásokkal és technológiákkal, a kérdés az, hogy képes lesz-e a Boeing megfordítani a versenyt, illetve másik oldalról az, hogy mit kezd az Airbus a jelenlegi helyzetből fakadó előnyével.
Olvasd ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!