2025-03-31
Kína váratlanul bemutatta a „Concorde-verő” szuperszonikus repülőjét
Kína is beszállt a szuperszonikus repülőgépek piacára: a tervek szerint a C949 elnevezésű gép 1,5-szer nagyobb hatótávval rendelkezne, mint a Concorde, emellett zajkibocsátása is jelentősen alacsonyabb lesz legismertebb szuperszonikus társáénál.
Legutóbb a Boom Supersonic XB-1 névre keresztelt kísérleti repülőgépe ért el történelmi mérföldkövet, amikor a 12. tesztrepülése alatt sikerült átlépnie a hangsebességet. Most egy kínai gyártó, a Comac mutatta be a C949 szuperszonikus utasszállító első részleteit, amivel újradefiniálnák a világ légi közlekedését.
Ez azt jelenti, hogy a hangsebességnél gyorsabbak közlekedő C949 képes lenne egyetlen tankolással 11 ezer kilométert megtenni, tehát közel 3800 kilométerrel többet, mint a Concorde. Gyakorlati oldalról nézve így a gép leszállás nélkül tudná megtenni az Egyesült Királyság és Malajzia közti távot.
A szuperszonikus repülés alapvetően hangos robajokkal jár, amit a hirtelen nyomásváltozás okoz. Habár ez a hangsebesség átlépése miatt a repülőgépben nem hallatszik, kívülről már más a helyet – a Concorde éppen ezért nem repülhetett szárazföld felett. A C949 törzsét viszont úgy alakítanák ki, hogy tompítson a hangrobbanáson, azonban ez azzal jár, hogy a gép lassabb is lesz, mint elődje.
A Telegraph szerint a gép 168 férőhelyes lesz, és várhatóan 1,6 Mach sebességgel, tudna száguldani, szemben a Concorde-dal, aminek csúcssebessége a 2,2 Mach-ot is elérte. Ez persze közel sem jelenti azt, hogy lassú lenne a C949: a gép még így is mindösszesen 5 óra alatt tudna eljutni Sanghajból Los Angelesbe.
Olvasd ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!