Váratlan hasznot hozhat egy garázsban porosodó roncsautó
Fotó: Oleksiichik / Shutterstock

2025-09-25

Váratlan hasznot hozhat egy garázsban porosodó roncsautó

Magyarországon ma már több mint 4,3 millió személygépkocsi járja az utakat, miközben az autók átlagéletkora az elmúlt években folyamatosan növekvő tendenciát mutat. A gépállomány elöregedése azt is jelenti, hogy egyre többen szembesülhetnek azzal, hogy hamarosan ki kell vonniuk járművüket a forgalomból. De pontosan hogyan állunk európai viszonylatban, és mit kezdhetünk egy roncsautóval?

Magyarországon a KSH legfrissebb adatai szerint több mint 4,3 millió személygépkocsi, 254 ezer motorkerékpár, majdnem 18 ezer autóbusz, közel 600 ezer tehergépkocsi és mintegy 100 ezer vontató van forgalomban. Összesen a közúti járművek száma meghaladja az 5,29 milliót, ám az átlagéletkoruk folyamatosan nő: 2025 első felére például már 16,3 évre emelkedett.

Image
Fotó: Piotr AMS, Unsplash
Hol tartunk Európában?

A személygépkocsik számát tekintve Magyarország az európai középmezőny alsó feléhez tartozik. Az Eurostat legutóbbi, 2023-ra vonatkozó adatai szerint az ország nagyobb részén az ezer főre jutó autók száma 400 és 500 közé esik. Viszonyításképpen: Franciaországban, Lengyelországban, Norvégiában, Svédországban, Spanyolországban, Portugáliában és Németországban ez a szám hat- és hétszáz között van, míg Olaszországban és Finnországban a hétszázat is meghaladja. Átlagosan ez azt jelenti, hogy két magyarra kevesebb mint egy autó (0,9) jut, míg Európa nagy részében ez az arány két főre már 1,1–1,2 személygépkocsit jelent.

Az átlagéletkor tekintetében is hasonló kategóriában vagyunk: 2023-ban az európai személygépkocsik átlagéletkora 12 év volt, míg a magyaroké 15,7. A legidősebb flottával Görögország és Észtország rendelkezik, a legfiatalabbal pedig Luxemburg és Németország.
Image
Fotó: Jametlene Reskp, Unsplash

A Statista szerint Magyarországon a járművek közel 30 százaléka húsz évnél idősebb és több mint fele 10 és 20 éves kor között mozog – hasonló a helyzet Lengyelországban, Máltán, Észtországban és Finnországban is. Ezzel szemben Luxemburgban, Németországban, Svédországban, Belgiumban, Írországban, Ausztriában, Franciaországban és Olaszországban is jelentősen magasabb a fiatalabb, legfeljebb tíz éves személygépjárművek száma, sőt: ezek teszik ki az állomány közel felét.

Az, hogy itthon sokan idősebb személygépkocsikkal közlekedünk, azt is jelenti, hogy a magyarok többsége inkább használt autót vesz és vezet: a Datahouse statisztikái alapján tavaly rekordszámú, több mint 909 ezer személygépkocsi cserélt gazdát, a járművek pedig több mint 36 százaléka húsz évnél idősebb volt, de az importokat nézve is magas (32%) az idős, 16 évet meghaladó kocsik aránya.  

Image
Alacsony kibocsátású zónára vonatkozó tábla Madridban, Spanyolország
Fotó: Mundofoto, Shutterstock

Ugyan Magyarországon még nincsenek úgynevezett „low emission zónák” (LEZ – alacsony kibocsátású zónák), de Európa-szerte egyre több nagyvárosban – például Párizsban, Berlinben és Milánóban is – léptetnek életbe olyan szabályozásokat, amelyek fokozatosan kiszorítják a városokból a régi, környezetszennyező járműveket. Ez a tendencia azt eredményezi, hogy a kontinens több pontján olyan autók is értéktelenné, feleslegessé válnak, amelyek egyébként még használhatók lennének. Ennek következtében azokban az országokban, amelyek a magyarországihoz hasonló, elöregedett flottával rendelkeznek, és amelyekben bevezetik a LEZ-eket, megnő a bontásra kerülő roncsautók száma is.

De mit lehet tenni egy roncsautóval?
Image
Fotó: Mohu

Hajlamosak lennénk azt hinni, hogy a használaton kívüli autók már senkinek nem kellenek, így egy fillért sem érnek. A valóság azonban nem teljesen ezt mutatja. Jobban járunk, ha az udvaron porosodó autónkat leadjuk egy átvevőhelyen, ugyanis magánszemélyként ösztönző díjat, vállakozásként pedig kompenzációt kapunk érte. Nem beszélve arról, hogy a végleges forgalomból való kivonáshoz szükséges bontási igazolást csak akkor kapjuk meg, ha a kijelölt helyszínek egyikén válunk meg jáművünktől.

Itthon a roncsautókkal is a MOHU foglalkozik, tájékoztatójuk szerint pedig csak pár dologra van szükségünk, ha megszabadulnánk elhasznált autónktól. Ezek:

  • A jármű legyen per- és tehermentes
  • Rendelkezzen olvasható alváz- és motorszámmal
  • Szükséges dokumentumok:
    • Személyi igazolvány / jogosítvány / útlevél + lakcímkártya
    • Forgalmi engedély (üzembentartó esetén üzembentartói lemondó nyilatkozat)
    • Törzskönyv (ha készült)
    • Rendszám
  • Hiányzó dokumentumok esetén: vesztési nyilatkozat vagy hatósági bizonyítvány (okmányirodából beszerezhető)

Az ösztönző díjon túl környezetvédelmi szempontból is megéri hivatalos helyen megszabadulni a járművünktől: egyrészt a benne található veszélyes hulladékokat így szakszerűen tudják eltávolítani, másrészt az értékes fémhulladékok így újrahasznosításra kerülnek. Hogy miként?

  1. Első körben a szakemberek eltávolítják az autókból a veszélyes anyagokat, például az üzemanyagot, a hűtőfolyadékot és az olajat;
  2. Ezután kiszedik belőlük azokat az alkatrészeket, amelyeket a törvény szerint kötelező;
  3. Végezetül az autók fémváza egy hatalmas darálógépbe kerül, ahol apróbb darabokra zúzzák.
  4. Az így keletkezett acélhulladékot elszállítják az olvasztóművekbe, ahol újrahasznosítják, hogy új termékek alapanyagaiként legyenek felhasználhatók. 

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!