2024-10-04
Különalvás, időutazás, digitális detox: így utazunk 2025-ben?
A Hilton idén is elkészítette a következő évre vonatkozó trendriportját, melyben arra voltak kíváncsiak, hogyan és milyen irányba változnak a modern utazók vágyai. A kimutatásban több meglepő kategóriára is kitértek, ilyen például az egyre népszerűbb alvásturizmus, az időutazás vagy éppen a technológia sokszor vitatott szerepe.
Napjainkban már számos vállalat kíséri figyelemmel azt, hogy társadalmi szinten hogyan alakulnak az utazáshoz köthető trendek. Közülük az egyik a Hilton szállodalánc, amely idén is elkészítette összegző kimutatását, amit mintegy 13 ezer globális utazó véleménye és meglátásai segítségével állítottak össze.
A riport egyik legérdekesebb feltárása az alvásturizmusra vonatkozik: mint írják, világszerte egyre inkább felértékelődik a pihenés, így az alvás szerepe – nem is csoda, hogy ötből kettő utazó elsősorban olyan szálláshelyet választ magának, ahol szerinte javíthat majd alvásminőségén. Szintén érdekes lehet, hogy ötből egy megkérdezett utazó szívesen tölt akár egy egész napot lazsálással az ágyban: ez az arány a fiataloknál jóval magasabb (30%), mint az X és a baby boomer generációknál (11%). Hasonlóképpen, a pihenés érdekében az utazók több mint negyede igyekszik valamilyen wellness- vagy spa programot beiktatni a nyaralásba.
Ha minket is elvarázsolnak a nosztalgikus, ám fényűző enteriőrök , akkor azon sem fognak kikerekedni a szemeink, hogy az időutazás is egyre jobban érdekli az utazókat. Az emberek 58 százaléka igyekszik meglátogatni azokat a helyeket, amik gyermekkorukra emlékeztetik őket, de a gasztronómia területén is hódít a nosztalgia: a profi séfek is egyre többször nyúlnak vissza a kilencvenes évek klasszikus fogásaihoz, a hangulat pedig tökéletesen látszik a közösségi médiában megjelenő posztokon is. Az emlékek jelentőségét az is jól mutatja, hogy a megkérdezettek fele általában visszatér egy olyan helyre, amit előző évben már meglátogatott.
A mesterséges intelligenciát használó alkalmazásoktól kezdve a mobiltelefonok utazásra kialakított funkcióin át az okosvárosokig, mára már tagadhatatlan a technológia turizmusban betöltött szerepe. Például a válaszadók 63 százaléka szeretne valamilyen digitális kulcsot használni a hotelszobákhoz, 78 százalékuknak pedig fontos, hogy személyre szabott, online foglalásokat tudjanak használni a szállásoknál, programoknál és látnivalóknál.
Ugyanakkor az is jól látszik, hogy az okoseszközök sokak életében már túl nagy szerepet tölt be: az utazók mintegy 24 százaléka igyekszik teljesen elszakadni a telefonjuktól nyaralás alatt, négyből egy válaszadó pedig jóval többször ignorálja a hívásokat, üzeneteket és e-maileket ilyenkor, mint amennyiszer azt a múltban tette. 20 százalékuk nyaralás alatt a híreket sem olvassa, míg negyedük abszolút limitálja az okoseszközök használatával eltöltött időt.
Míg sokáig szokatlannak számított, hogy valaki egyedül utazzon, addig mostanra a globális utazók fele vallotta azt, hogy gyakran indul szóló utazásra. A legszívesebben a milleniálok és a Z generáció nyaral egyedül, azonban ez nem jelenti azt, hogy nincs igény a társaságra: a szóló utazók 44 százaléka szívesen fogad olyan programajánlatokat, melyek keretében más egyedül utazókhoz tud kapcsolódni.
A Hilton felmérésében persze a pénzügyekre is kitértek: különös, hogy míg négyből három utazó már előre kialakít egy költségvetést a nyaralásra vonatkozóan, addig 55 százalékuk mondta azt, hogy egyáltalán nem gondolkozik azon, hogy mennyi pénzt költött el a vakáció alatt.
Olvasd ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!