Az ember, aki fél New Yorkot eladta Az ember, aki fél New Yorkot eladta
Brooklyn-híd, New York, USA
Fotó: Fotoyoco, Shutterstock

2025-07-05

Az ember, aki fél New Yorkot eladta

Az amerikai történelem egyik leghírhedtebb szélhámosa George C. Parker volt, aki pályafutása során többször is „értékesítette” New York ikonikus nevezetességeit. Bár elsőre nehezen hihető, hogy valaki komolyan megvásárolná például a Brooklyn-hidat, a 19–20. század fordulóján az emberek jóval tájokzatlanabbak voltak, és a hatósági ellenőrzés is sokkal gyengébb volt – Parker pedig mindent megtett azért, hogy átverései hitelesnek tűnjenek. De hogyan sikerült ennyi embert rászednie?

Ma már szinte mindennaposak a különféle csalási kísérletek: tolvajok e-mailben, SMS-ben vagy épp telefonon próbálják rászedni az óvatlanokat. A 19–20. század fordulóján azonban az emberek jóval kevésbé voltak felkészülve az ilyen trükkökre, kiváltképpen azok az emigránsok, akik Európából érkeztek – ezt pedig George C. Parker, a szélhámosok királya mesterien ki is használta. 

Parker maga is ír bevándorlók fiaként született meg Amerikában 1860-ban, és sok kortársával ellentétben sikeresen be is fejezte tanulmányait. Adottságai és lehetőségei alapján akár példás életpályát is befuthatott volna, ő azonban a bűnözés felé kanyarodott: eldöntötte ugyanis, hogy úgy gazdagodik meg, hogy eladja a Brooklyn-hidat. Ezzel csak egy bökkenő volt: a híd egyáltalán nem állt az ő tulajdonában – persze ezt az éppen New Yorkba vándorló, angolul hébe-hóba tudó olaszok, írek, kelet-európai zsidók vagy németek egyáltalán nem tudták, akik később gyanútlanul besétáltak a csaló csapdájába.

Parker, mint bevándorló, jól ismerte az újonnan érkező európaiak kiszolgáltatott helyzetét, és pontosan tudta, hogy munkáért, megélhetésért vagy előrelépésért szinte bármit képesek megtenni. A hajók ekkoriban jellemzően az Ellis-szigeten kötöttek ki, így a csaló első lépésként szóba elegyedett az európaiakkal, hogy elnyerje bizalmukat. A beszélgetések során előbb-utóbb „elejtette”, hogy ő a Brooklyn-híd tulajdonosa, majd hozzátette, hogy lenne egy „állásajánlata”: felajánlotta, hogy rájuk bízná a híd kezelését és a hídvám beszedését, cserébe csak némi részesedést kér az így befolyó összegből. Néha még hivatalosnak tűnő tulajdoni lapokat is bemutatott.

Tudta tovább fokozni: ezt követően még arra is rávette az embereket, hogy találkozzanak a Brooklyn-hídon egy interjúra, ám amikor az áldozatok odaértek, egy nagy „eladó” táblával szembesültek – ezt persze maga Parker helyezte ki. A látvány nyilván kérdéseket vetett fel bennük, és a beszélgetés során a csaló szinte észrevétlenül váltott a „munkaadó” szerepéből az „ingatlanoséra”. Ekkor megkezdődtek az alkudozások, és miután a bevándorlók „megvették” a hidat, általában rögtön nekiláttak a díjbeszedő stand felállításának.

A rendőrség természetesen ekkor már közbelépett, a „vásárlók" így ezen a ponton szembesültek azzal, hogy mit is csinált Parker – aki egyébként ezt a műveletet nem csak a Brooklyn-híddal játszotta el: ugyanígy „eladta” a Szabadság-szobrot, a Madison Square Gardent és a Metropolitan Museum of Artot (MOMA) is.

Image
Brooklyn híd, New York, USA
Fotó: Colton Duke, Unsplash
De hogyan dőlhettek be ennyien ?

Elsőre talán egyértelműnek tűnik, hogy csalóról van szó, ám a nyelvtudás hiánya, az ismeretlen környezet, a költözéssel járó bizonytalanság és magány, valamint Parker szofisztikált, alapos módszerei együttesen jelentősen megnehezítették a helyzetet. Mindenesetre Parker szerencséje is lejárt egyszer: 1908-ban letartóztatták, leleményes férfiként viszont sikerült megszöknie a börtönből úgy, hogy magára húzta a börtönőrök ruházatát. A hatóságoknak ezután sem volt könnyű dolga, a csalót ugyanis bár az elkövetkező években többször is elítélték, véglegesen csak 1928-ban került börtönbe. A hátralévő nyolc évet itt töltötte, de legendás alakja örökre megmaradt – nem véletlen, hogy az amerikai angolban él egy mondás a könnyen átverhetőkre: „ha ezt elhiszed, lenne számodra egy eladó hidam”.

(Forrás: The Travel)

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!