2024-11-29
Haldoklik a walesi nyelv, a turisták megadóztatásával mentenék meg
Hamarosan Wales lesz az Egyesült Királyság első olyan országa, amely idegenforgalmi adót vet ki turistáira. A kormány indoklása szerint a turistaadóból származó bevételekből a „kihaló félben lévő walesi nyelv újjáélesztését támogatja majd".
A november 25-én nyilvánosságra hozott részletek szerint a turistaadó éjszakánként 1,25 fontot (közel 600 forintot) tesz majd hozzá a walesi szállásdíjakhoz. Ami a kempingekben megszállókat illeti, nekik 0,75 fontot (nagyjából 360 forintot) kell majd pluszban kifizetniük.
Néhány mentességet megállapítottak a törvényhozók – többek közt például családoknál való elszállásolás vagy hosszabb tartózkodás esetén sem terheli a vendégeket a turistaadó. A walesi közbeszédben már 2018-ban felmerült az ötlet, majd egy nyilvános konzultációt is tartottak az adónem bevezetése kapcsán 2022-ben. Végül a nemzeti parlament a napokban hivatalosan törvénybe is iktatta, így az idegenforgalmi adó várhatóan 2027-ben lép majd életbe.
Ma már világszerte több mint 60 úti célon találkozhatunk az úgynevezett turistaadóval – például Barcelonában, Amszterdamban vagy Velencében is. A legtöbb esetben az ilyen adókból származó bevételeket konkrét projektek finanszírozására, a város marketingjére vagy infrastruktúrájára fordítják.
A kelta nyelvek közé sorolandó walesi nyelv valóban bajban van. Beszélői száma egyre csak fogy: a kormány legfrissebb adatai szerint 2024. június 30-án a hároméves és annál idősebb állampolgárok mindössze 27,8 százaléka tudott megszólalni walesiül.
Ez az elmúlt 8 évben mért legalacsonyabb arány – mintegy 1,4 százalékponttal alacsonyabb, mint 2023-ban.
A kormány Cymraeg 2050 elnevezésű projektje keretében már évek óta próbálkoznak fellendíteni a nemzeti nyelvet. Az idegenforgalmi adóból az előrejelzések szerint a következő években 33 millió fontra (közel 16,5 miliárd forintra) számíthat az állam, amely nagy segítség lenne a változás előmozdítása kapcsán.
– idézi az Euronews a hivatalos közleményt.
Olvasd ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!