2025-08-15
Nem csak a környezetnek segíthetsz egyetlen palackkal
A műanyaghulladék kezelése ma az egyik legnagyobb társadalmi kihívás, és bár néhány évtizede még akadozott a folyamat, mostanra közel vagyunk a 90 százalékos visszaváltási arányhoz. Sőt: a REpontoknak köszönhetően igazi társadalmi értéket tudunk teremteni szemetünkből. Júliustól a MOHU rendszerének használatával már a nehéz sorsú családok és a fejlődésük útján járó gyerekek életét is segíthetünk jobbá tenni. Hasonló kezdeményezések külföldön már bizonyítottak: a támogatások révén kórházak bővülnek, gyermekjóléti szervezetek erősödnek és a rászorulók mindennapjai is könnyebbé válnak.
Ma már a legtöbb fejlett országban kiemelt figyelmet kap a műanyaghulladék újrahasznosítása. Nem meglepő, hogy Európában az északi országok vezetik a listát, de az elmúlt években Magyarország is egyre inkább felzárkózik: idén júniusban a pünkösdöt követő kedden a visszaváltás 15 millió darabbal rekordot döntött, de a REpont-rendszer 2024-es elindulása óta a visszaváltási aránynak is sikerült elérnie a 80 százalékot. Ezzel már nagyon közel járunk az Európai Unió által előírt 90 százalékhoz, ráadásul az italcsomagolások visszaváltása nemcsak a környezetet védi, hanem egyre nagyobb társadalmi hatást is eredményez.
Európában már több ország is összekapcsolta a visszaváltást a jótékonykodással, amire az egyik legjobb példát Írországban találjuk. A Magyarországhoz hasonlóan egy éve bevezetett visszaváltási rendszer keretében az emberek több mint 900 millió műanyagpalack újrahasznosításához járultak hozzá. Ennek hatására egyrészt felére csökkent az utcai, tengerparti szemetelés, másrészt kétezernél is több iskola, klub és közösségi szervezet tudott a műanyag szemeteken keresztül adományokat szerezni. A legkiemelkedőbb ír példa erre a Cork University Hospital, amely a műanyaghulladékokkal mintegy húszezer eurónyi, tehát közel nyolcmillió forintnak megfelelő összeget gyűjtött – ebből a kórház egy kész részleget nyitott a légzőszervi problémákkal küzdő gyerekek és csecsemők számára.

Szintén figyelemre méltó a német PFANDGEBEN alkalmazás, amelynek a használatával a lakosok országszerte különböző gyűjtők számára tudják továbbítani a műanyag palackokat. A telefonos applikációban bárki megadhatja, hogy mely begyűjtőnek hány palackot szeretne felajánlani, és azt is, hogy hol és mikor tudják az illetékesek összeszedni ezeket. A Reset szerint a műanyagok átlagosan 38 perc alatt gazdára is találnak, ezzel lehetővé téve, hogy az a 180 millió euró (kb. 71,6 milliárd forint), ami a rendszer nélkül elveszne, a rászorulókhoz forogjon vissza.

A hazai REpont-rendszer is hasonlóan pozitív úton halad: a MOHU előző, gyermekkórházakra vonatkozó adománykampányának keretében egy év alatt több mint 230 millió forintnyi összeg gyűlt össze három gyermekgyógyászati intézmény, a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet, a Semmelweis Egyetem Gyermekgyógyászati Klinikája, valamint a Magyarországi Református Egyház Bethesda Gyermekkórháza részére. A Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet a gyermekbaleseti osztály komplex átalakítására és egy speciális igényekre szabott, csecsemőbarát nappali egység kialakítására fordítja a hozzá jutó harmadot. A Semmelweis Egyetem Gyermekgyógyászati Klinikájára egy új, profi röntgengépet vásárol az adományból, míg a Bethesda Gyermekkórház az Országos Égéssebészeti Központjukat és a gyermeksportközpontjukat fejleszti belőle.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat az ország különböző pontjain működő, családok átmeneti otthonainak fejlesztésére fordítja a támogatást, valamint hátrányos helyzetű gyermekeket fejlesztő játszóterei fenntartását is finanszírozza belőle. A Magyar Ökumenikus Segélyszervezet egyedi programokon (például: korrepetálás, terápiás és pályaorientációs foglalkozások) keresztül a hátrányos helyzetű gyermekek fejlesztésére fordítja a pénzt. A Magyar Vöröskereszt olyan szolgáltatásokra használja fel az adományokat, amelyek támogatás híján nem elérhetők a rászoruló családoknak – ilyen például az első gyermeküket váró fiatal anyák segítése, a gyermektáboroztatás vagy az egészséges életmódra, pénzügyi alapismeretekre és közösségi együttműködésre vonatkozó képzések szervezése.
Az új kampány december 31-ig tart, és bárki részt vehet benne, aki szívesen ajánlaná fel az ötven forintos visszaváltási díjat a fenti szervezeteknek. Ehhez nem kell mást tenni, mint a REpont-automaták képernyőjén kiválasztani az adományozás lehetőséget.
Olvasd el ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!