Hamarosan Európát is meghódíthatja a több mint 1000 éves kínai rövidital Hamarosan Európát is meghódíthatja a több mint 1000 éves kínai rövidital
A kínai baijiu rövidital
Fotó: Zhikun Sun, Getty Images

2024-07-15

Hamarosan Európát is meghódíthatja a több mint 1000 éves kínai rövidital

Kínának is van egy nemzeti röviditala, mégpedig a pajcsiu (vagy közismertebb nevén baijiu). A cirokból vagy rizsből készült gabonapárlat egy igencsak erős szeszesital, most pedig úgy tűnik, hogy a nyugati országokban is hamarosan teret hódíthat magának.

Habár sokszor hivatkoznak a baijiura úgy, mint „kínai bor”, az ital egyáltalán nem sorolható be a borok kategóriájába: habár a szeszesitalnak számos variációja létezik, a leggyakrabban rizsből és cirokból készül. Alkoholtartalmat tekintve egy 40-60 fokos italról van szó, melynek íze a gabona típusától (árpa, köles, búza, stb) függően változik – aki megkóstolja, az érezhet szójás, sörös vagy éppen vodkás ízeket is.

Ugyan az italt már több mint ezer éve fogyasztják Kínában, a többi országba igazán csak a 21. században ért el a híre. Ezt például jól mutatja, hogy olyan multinacionális italcégek is mostanában figyeltek fel rá, mint a Diageo vagy a Pernod Ricard – sőt, az óriások be is vásárolták magukat az iparágba.

A baijiu egyébként Kínában is egyfajta reneszánszát éli, főleg mivel egyre többféle terméket próbálnak meg eladni vele: például létezik már baijiu ízesítésű kávé és fagylalt is. Ennélfogva valahol érthető, hogy az ital „elolcsósodott”, az európai cégek azonban éppen hogy a prémium célközönséget szeretnék betalálni vele: a Diageo már meg is nyitotta a saját lepárlóját, a Pernod Ricard pedig hamarosan követi őket – tájékoztat a Vince.

A baijiu egyébként már Amerikában és Európában is jelen van, ám egyelőre még csak olyan városokban, ahol jelentős számú kínai közösség él – és itt is főleg speciális éttermekben találhatunk rá. A népszerűsítési projekt miatt a jövőben valószínűleg egyre több kóstolóeseménnyel találkozhatunk majd Európában, de az is könnyen lehet, hogy a Campari társaságában fogunk először találkozni a röviditallal. Hogy miért?

A Szecsuán tartományban működő Yibin Wuliangye ugyanis összefogott az olasz Camparival, aminek köszönhetően megszületett a méltán népszerű Negroni koktél egy különleges változata, melyben gin helyett baijiut használnak. Mindkét fél azt reméli, hogy a projekt segítségével szélesíteni tudják majd a keresleti piacot – Olaszország Kínában, Kína pedig Olaszországban, közvetve pedig Európában.  

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!