Már épül az alagút, ami fél Európa közlekedését átalakítja Már épül az alagút, ami fél Európa közlekedését átalakítja
A kép illusztráció.
Fotó: Shutterstock

2025-03-12

  • Drive
  • Outdoor
  • Már épül az alagút, ami fél Európa közlekedését átalakítja

Már épül az alagút, ami fél Európa közlekedését átalakítja

A Balti-tenger partján, Dánia déli részén egy hatalmas mérnöki csoda formálódik. Amikor pedig a hatalmas betondarabokból összeálló Fehmarnbelt-alagutat átadják, az drasztikusan átrajzolja majd Észak-Európa közúti és vasúti térképét.

A tervek szerint a Dániát és Németországot víz alatt összekötő Fehmarnbelt-alagútban mindkét irányban kétsávos közúti autópályákat alakítanak ki. Emellett két villamosított vasútvonal is elkészül – mindez pedig a világ egyik legforgalmasabb hajózási útvonala alatt húzódik majd. Bár a 18 kilométeres hosszával közel sem lesz olyan hosszú, mint az 50 kilométeres Csalagút, mégis sok szempontból fontosabb szerepet tölt majd be. 

Ez lesz a világ leghosszabb olyan közúti és vasúti alagútja, amelynek teljes egésze a vízben húzódik majd.

Mivel a Fehmarnbelt-alagút teljes egészében a víz alatt terül majd el, így előregyártott betonrészekből rakják össze, amelyeket a tengerfenéken ásott árkokba először leeresztenek, majd ott összekötnek, és végül betemetnek. 2025 februárjában már le is gyártotta a projekt mögött álló Femern A/S vállalat az első elemeket.

Ezek a betonszerkezetek egyesével 217 méter hosszúak, 42 méter szélesek és 9 méter átmérőjűek; valamint 73 ezer tonnát nyomnak, ami 10 Eiffel-toronynak felel meg.

A 7,4 milliárd euróba (nagyjából 3000 milliárd forintba) kerülő grandiózus vállalkozás 79 ilyen „szabványelemből" és 10 rövidebb, 39 méter hosszú „különleges” elemből áll majd össze. A projekt előkészületi fázisa is már hatalmas méreteket követelt meg. Az erre a célra épített gyár a világ legnagyobb alagútgyártó létesítménye lett: munkakikötőjével együtt 220 hektárnyi területet. azaz több mint 300 futballpályányi helyet foglal el.

A Rødbyhavnnál és Puttgardennél lévő két alagútbejárat mér épül, és mivel mindkét helyszín egy kőhajításnyira fekszik a kikötőktől, amelyeket felváltanak, így a kompokkal való utazási idő 45 percről 10 percre csökken autóval, illetve 7 percre vonattal. Hamburgból Koppenhágába tartó út jelenleg közel 5 órát vesz igénybe, de az alagúttal ez az idő a felére redukálódhat.

A Fehmarnbelt-alagút megváltoztatja a dániai és tágabb értelemben az egész skandináv régió turizmusát. Azzal, hogy jelentősen csökkenti a Németország és Dánia közötti utazási időt, a közép-európai látogatók számára minden eddiginél elérhetőbbé teszi hazánkat.

 – nyilatkozta Mads Schreiner, a VisitDenmark nemzetközi piaci igazgatója. Az alagutat 2029-ben adhatják át a forgalomnak.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!