2024-08-25
Nyugdíjazzák a sárga szupervonatot, ami sosem szállított utasokat
Míg Kína 1000 km/órás sebességgel kacérkodó mágnesvonatokat épít, addig a szomszédos Japánban is egy korszak végét „ünneplik”. Az országban ugyanis végleg nyugdíjazzák az egyik legrejtélyesebb, ám annál többet fotózott vonattípust, a megközelíthetetlen Doctor Yellow-t.
Japán méltán híres a fejlett technológiáról és a vonatok pontosságról, ez a kettő tulajdonság pedig egyszerre találkozik az úgynevezett sárga vonatokon. Ezek a bullet trainek, azaz nagysebességű „golyóvonatok” Tokió és a déli Fukuoka között közlekednek az ország fő nagysebességű vasúthálózatának, a Sinkanszennek az egyik pályáján.
A rendszeresen működtetett szerelvényeket főleg jellegzetes sárga színükről lehet felismerni, és bár népszerűségét elnézve biztosan sokan szeretnének rá jegyet venni, a Doctor Yellow-t nem éppen emiatt hozták létre. A vonatok ugyanis különböző szenzorokkal, adatrögzítőkkel és más modern technológiai eszközökkel vannak tele, melyek segítségével menet közben tudják ellenőrizni a felsővezetékek és a sínek állapotát.

A Japan Times ismertetője szerint a vonatok tíznaponta járták a Tokió és Fukuoka közti pályákat, és azért lettek sárga színre festve, hogy éjszaka is könnyen meg lehessen őket különböztetni a többi járattól. A „dokivonatok” ráadásul remek alkalmazottak, hiszen munkájukat mintegy 270 km/órás sebességgel végzik.
A vonatoknak azonban egyáltalán nincs fix menetrendjük, így nagy szerencse kell ahhoz, hogy valaki elcsípje őket – talán éppen ezért tartja úgy a szóbeszéd, hogy megpillantásával jó szerencsében lesz részünk. Mindenesetre misztikus mivoltuk miatt a sárga vonatok a fotósokat is elvarázsolták, nemrég például azért került a Doctor Yellow a figyelem középpontjába, mert egy napraforgókkal teli mező fölött suhant el.
A szerelvényeket még 2001-ben, illetve 2005-ben állították szolgálatba, így talán érthető, hogy az üzemeltetők idén úgy döntöttek, hogy az idősebbet már 2025-ben, a fiatalabbat pedig 2027-ben nyugdíjazzák. Helyüket egy-egy hagyományos külsejű, N700S Sinkanszen-típusú vonat veszi majd át, melyek jelenleg még utasokat szállítanak.
Olvasd el ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!


