Franciaországban már gyorsabb vonatozni, mint repülőre ülni Franciaországban már gyorsabb vonatozni, mint repülőre ülni
Fotó: Victor Velter, Shutterstock

2025-05-03

Franciaországban már gyorsabb vonatozni, mint repülőre ülni

Van egy ország Európában, ahol rövid távon már jobban megéri vonatra szállni, mint repülőre: Franciaország sikeréhez nagyban hozzájárul, hogy a kormány 2023-ban teljesen kitiltotta a 2 óránál rövidebb belföldi repülőjáratokat, helyette viszont rengeteg pénzt áldoztak a vasúti közlekedés fejlesztésére. A francia példát az egész világon követni lehetne, hiszen így nemcsak a menetidőn, de a környezeti szennyezésen is csökkenthetünk.

Európa egy ideje igyekszik a környezetszennyező repülés helyett a fenntarthatóbb és energiatakarékosabb vasúti közlekedést az előtérbe helyezn: ennek köszönhetjük például a hálókocsis járatok térhódítását, a Balti-államokat legelőször összekötő vasúthálózatot, de az alakulóban lévő közös vonat- és repülőjegyeket is.

Franciaország pedig olyannyira az élen jár mindebben, hogy belföldön már a legtöbb esetben gyorsabbak a vonatos utazások, mint a repülősök.
Image
TGV vonat Franciaországban
Fotó: PAUL ATKINSON, Shutterstock

Persze ezért tenni is kellett: a francia kormány 2023-ban ugyanis kitiltotta a belföldi, 2 óránál rövidebb repülős utazásokat – sőt, a vasutak esetenként olcsóbbak is. Ezekre az eredményeket a Trainline vállalat kutatásából nyerték, amelyben összehasonlították a repülős utak időtartamát a vonatos megoldásokéval. Az eredményeket publikáló Euronews cikke szerint a vasúti vállalat belsős adatai szerint míg a Párizs-Rennes távot repülőgéppel 3 óra 21 perc alatt lehetne teljesíteni, addig vonattal a menetidő 1 óra 44 percre csökken.

Image
Fotó: Vlado Sestan, Unsplash
Hasonló a helyzet a Párizs-Lyon vonalon is, ahol a vonatok 1 óra 26 perccel gyorsabbak, a Párizs-Bordeaux vonalon (-1 óra 23 perc), a Marseille-Lyon vonalon (-1 óra 6 perc) és a Párizs-Nantes vonalon (-45 perc) is.

Fontos megemlíteni, hogy míg a vonatok a választott úti célunkhoz legközelebbi állomáson tesznek le, addig a repülőterekre nemcsak, hogy korábban kell érkezni, de valamilyen transzferjáratot is igénybe kell vennünk, ami jellemzően legalább fél órát dob az utazási időn. Emellett a felmérésből az is kiderült, hogy Franciaországban olcsóbban is jöhetünk ki a vonatozással, mint a repüléssel: Párizs és Lyon között például 40, Marseille és Lyon között pedig 41 eurót nyer a pénztárcánk akkor, ha előbbi közlekedési módot választjuk.

Nem beszélve az ökológiai lábnyomról: a vállalat szerint vasutakon utazva legalább 124-szer, de akár 151-szer kevésbé terheljük meg a környezetet, mint a repülőkkel. A Párizs-Lyon repülős vonalon például egy ember több mint 90 kilogrammnyi szén-dioxid-kibocsátásért felelős, míg vonaton ez a szám csupán 0,690 kilogrammra csökken.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!