2025-04-05
Veszélyben az Eurostar egyeduralma: jöhetnek az olcsóbb nemzetközi vonatjegyek?
Már három évtizede az Eurostar számít az egyetlen vasúttársaságnak, amely a Csalagúton keresztül közlekedik – összekötve ezáltal az Egyesült Királyságot Európa szárazföldjével. A közelmúltbéli szabályváltozások, valamint az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással járó utazási lehetőségek bővülése azonban megnövelte a versenytársak érdeklődését, így hamarosan jelentősen megváltozhat a vasúti közlekedés a szigetországban, ami a kontinens többi részére is hatással lehet.
A Brit Vasúti és Közúti Hivatal (ORR) által megrendelt új jelentés úgy határozott, hogy az Eurostarnak a nagysebességű vasútvonalain csökkentenie kell a díjait, amelyek jelenleg a legmagasabbak Európában. Ez a döntés pedig több társaság előtt is megnyithatja az utat annak kapcsán, hogy járatokat indíthassanak.
Először is a vonatoknak elég hosszúnak kell lenniük ahhoz, hogy az alagút evakuálási pontjaihoz igazodjanak, és számos olyan műszaki követelmény is adott, amelyet jelenleg kevés gyártó tud teljesíteni. Az ezeknek a követelményeknek megfelelő új vonatok beszerzésének költsége – amely vonatonként 35-60 millió euróra, azaz 14-24 milliárd forintra becsülhető – pedig szintén egy nyomós ok volt, amely visszatartotta eddig a versenytársakat a belépéstől.
A londoni St Pancras International és a Temple Mills-i karbantartó depó azonban az Eurostar kizárólagos ellenőrzése alatt áll, akik gyakran hangoztatták is, hogy utóbbi már most teljes kapacitással rendelkezik. Az ORR új jelentés szerint azonban ez nem feltétlenül igaz. A vizsgálat szerint ugyanis némi kapacitás még mutatkozik arra, hogy a mostaninál is több vonatot lehessen kiszolgálni, karbantartani és tárolni ott.

Arról már korábban beszámoltunk, hogy a Csalagút üzemeltetéséért is felelős Getlink nemrég megállapodott az Egyesült Királyság és Európa vasúti infrastruktúrájának bővítéséről, így az eddiginál jóval több vonat járhat majd a közeljövőben a víz alatti alagúton keresztül. A jelentkező vállalatok közül az egyik az a Virgin Group, amely kijelentette, hogy 2029-ig szeretné elindítani a csatornán átívelő vasúti szolgáltatásait. Esetükben már folynak a tárgyalások a szolgáltatás működtetéséhez szükséges vonatflottáról. Mellettük még a spanyol Evolyn és az angol Gemini Trains nevű vállalkozás is ringbe szállhat. Utóbbi üzemeltetői épp nemrég kértek engedélyt arra, hogy 2029-ig 10 vonatból álló flottájuk Párizs, Strasbourg, Köln és Genf között közlekedhessen.
A Deutsche Bahn még 2010-ben mutatott be egy nagysebességű vonatot a londoni St Pancras pályaudvaron; jelezve, hogy London és németországi célállomások – például Frankfurt és Köln – között kíván összeköttetést létesíteni. Az Euronews szerint az elmúlt időszakban azonban nem adott magáról életjelet a német vasúttársaság a szigetországon folyó licitháború kapcsán.
– nyilatkozta a vasúti helyzetról Mark Smith vasúti közlekedéssel foglalkozó szakértő.
Olvasd el ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!


