2025-10-03
A 9 leggyakoribb tévhit a pilótákról, amit itt az ideje elfelejteni
Ha valaha is gondoltunk már arra, milyen lehet pilótaként dolgozni, biztosan találkoztunk néhány tévhittel a szakmáról. Ilyen például, hogy ma már csak be kell nyomni az autopilot gombot, vagy hogy a munkához kimagasló matematikai tudás szükséges. A valóság azonban sokszor teljesen más: nemrég néhány pilóta elárulta, melyek a leggyakoribb tévhitek a munkájukkal kapcsolatban.
Gyerekként sokan álmodozunk arról, hogy érettségit, diplomát követően majd pilótaként fogjuk járni a világot, a filmeknek és sorozatoknak köszönhetően pedig a legtöbbünk fejében ki is alakult egy elképzelés arról, milyen lehet a szakmában dolgozni. Azonban mint sok esetben, a valóság itt is egy kicsit eltúlzottan jelenik meg. Éppen ezért a Huffpost nemrég pilótákat kérdezett meg arról, hogy szerintük melyek a legelterjedtebb tévhitek szakmájukkal kapcsolatosan.
Scott Place és Michaela Renee Johnson pilóták szerint az első és leggyakoribb tévhit az autopilóta-rendszerekhez kapcsolódik, hiszen sokan úgy gondolják, hogy egy gomb megnyomását követően a pilóták hátradőlhetnek, sőt aludhatnak is. A Delta Airlinesnál dolgozó Place elmagyarázta, hogy bár a technológia tényleg segítségükre van, a gépek vezetése korántsem úgy történik, hogy csak megnyomnak egy gombot, majd a repülőgép könnyedén elnavigálja magát a levegőben. A pilótáknak még egy ilyen modern eszköz meglétekor is folyamatosan döntéseket kell hozniuk, és figyelniük kell a rendszer működésére, nem beszélve a váratlan helyzetek kezeléséről.
Ezt hangsúlyozta Rennee is:

– válaszolta Mindy Lindheim, kiemelve, hogy a képzés során a pilótákat a kockázatok felmérésére és azoknak elkerülésére is tanítják önmaguk, az utasok és a földi kiszolgálók védelmének érdekében.

Ugyan pilótának lenni nem egy klasszikus „9-5-ös" karrier, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy le kell mondani a szeretteinkkel töltött időről. A pilóták általában repülési napokból álló blokkokban dolgoznak, amelyeket több egybefüggő szabadnap követ. Ráadásul a tapasztalatszerzéssel egyenesen arányosan növekszik a beosztásuk fölött gyakorolt kontroll is, így egyre könnyebb lesz összehangolni a munkát és a magánéletet.
Szintén sokan vélik úgy, hogy egy pilóta bármikor bármelyik gépet el tudja vezetni. A valóságban viszont az egyes gépekel csak akkor repülhetnek, ha előtte egy konkrét képzésben részesültek az adott típust illetően. Place szerint a Delta Airlines-nál például minden modellhez külön tanúsítványt kell szerezniük, hiszen még a klasszikus utasszállítónak számító Boeing 737 és Airbus A320 gépek is teljesen eltérő rendszerekkel és jellemzőkkel bírnak.

– bátorította nőtársait Johnson.

Persze kívülről jól hangozhat, hogy sokat utazunk, jó szállodákban pihenünk meg és hogy családtagjaink is nagy kedvezményekkel mehetnek nyaralni, Hollywood azért szereti megszépíteni a valóságot. Johnson szerint annak, aki pilóta szeretne lenni, fel kell készülnie a hosszú menetidőre, a jetlagre és arra is, hogy hajnali kettőkor proteinszeleteket fog vacsorázni.
Lidnheim szerint meglepően sokan vannak, akik szerint a pilótáknak matekzseninek kell lenniük. Ténylegesen viszont elegendő, ha képesek vagyunk elvégezni az alapszámításokat. A nagyobb feladatokat már a beépített rendszerek bonyolítják le, de a pilótáknak mindig tudniuk kell ellenőrzni a kalkulációkat.

Ugyan ez a tévhit nem annyi ember fejében él, mint mondjuk az autopilóta-rendszerrel kapcsolatos feltételezés, Place szerint meglepően sokan vannak, akik úgy vélik, hogy a legtöbb pilóta korábban a hadseregben szolgált. A szakember szerint a Deltánál például a pilótáknak csupán 35 százaléka rendelkezik ilyen háttérrel, de a katonasági tapasztalat egyáltalán nem elvárt.
Végezetül elképzelhető, hogy megfordult már a fejünkben a gondolat, hogy a pilóták miért nem köszöntik személyesen az utasokat. Ennek semmi köze nincs az illemhez vagy a társalgási vágyhoz, egyszerűen előírás, hogy nekik a repülés teljes ideje alatt a fülkében kell tartózkodniuk.
Olvasd el ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!