Egyértelmű, mégis sok utast érdekel – egy pilóta most választ adott a kérdésre Egyértelmű, mégis sok utast érdekel – egy pilóta most választ adott a kérdésre
Fotó: Laurent Perren, Unsplash.

2025-02-04

  • Drive
  • Check-in
  • Egyértelmű, mégis sok utast érdekel – egy pilóta most választ adott a kérdésre

Egyértelmű, mégis sok utast érdekel – egy pilóta most választ adott a kérdésre

Ugyan a férfiak nagy része úgy gondolja, hogy simán képes lenne landolni egy utasszállítóval, valójában össze sem hasonlítható egy repülőgép és egy autó. De milyen lényegi különbségek vannak a nyilvánvalók mellett? Erre a kérdésre válaszolt most egy pilóta.

Mielőtt bárkiből is pilóta válik, egy hosszú, többéves képzést kell teljesítenie, és az sem meglepő, hogy a szakma a képzés után is folyamatos éberséget és magasabb stressztűrő képességet igényel. Ugyan nyilvánvaló, hogy a repülőgép irányítása jócskán teljesen eltér az autóvezetéstől, ettől függetlenül egy amerikai pilóta szerint gyakran megkapja azt a kérdést, hogy a gépjárművekhez képest  pontosan miben is különbözik egy repülőgép. A meglepően sokakat foglalkoztató témát nemrég egy TikTok-videóban járta körbe, miután egy követője a gázpedálok használata után érdeklődött.  

Image
Fotó: Nicholas Jeffries, Unsplash.
Vannak eléggé körülményes repülőterek: 6+1 hajmeresztő repülőtér, ami a legjobb pilótákat is megizzasztja

 Hasonlóan az autókhoz, a repülőgépekben is vannak pedálok: kettő van a pilóta, és kettő a másodpilóta oldalán, ezek viszont nem a gázt adják, hanem az oldalkormány vezérlését segítik, így az irányítást szolgálják

 

 

– olvashatók a PerchPoint felhasználónéven futó pilóta szavai az Expresszben.

Az oldalkormány a repülőgépek azon kormányfelülete, aminek segítségével a pilóták függőleges irányban tudják forgatni a gépet. Ezek a pedálok minimálisan előrefelé dőlnek azért, hogy a fékezést is megkönnyítsék – sok modern gépben ugyanis a pedálok tetejét kell (egyszerre) benyomni azért, hogy lassítani tudjanak. A bal oldali pedálra akkor lépnek, ha a bal oldalon szeretnének fékezni, a jobb oldalira pedig értelemszerűen akkor, ha ugyanezt a jobb oldalon szeretnék végrehajtani. Ez pont olyan funkciót tölt be, mint amikor az autókban két pedált egyszerre használunk a lassításhoz.

A gépeken továbbá rengeteg kapcsoló és gomb van, ám gázpedál nincs. A haladáshoz jellemzően kettő vagy négy tolóerőkart (gázkart) használnak: az egyik a bal oldali hajtóműhöz, a másik a jobb oldali hajtóműhöz kapcsolódik. Ha az adott repülőgépnek három vagy négy hajtóműve van, akkor három vagy négy kart kell előrefelé tolniuk a pilótáknak.

Image
Fotó: Oskar Kadaksoo, Unsplash.
Lényegi különbség, hogy míg az autók vészhelyzet esetén meg tudnak állni az utakon, addig a repülőgépeknél ez nem lehetséges, hiszen muszáj tartaniuk egy bizonyos sebességet azért, hogy ne pottyanjanak le a levegőből.

A szélvédők is eltérnek az autókban találhatóktól: a repülőgépeken a szélvédőket kettéválasztják, így a pilóta és a másodpilóta is saját ablakoldalát használja a tájékozódáshoz – mindkét oldalhoz külön mozgatható ablaktörlők tartoznak. Az egyetlen különbség a pilóta és a másodpilóta között egyébként az, hogy döntések során az előbbié az utolsó szó, de alapvetően mindig közösen irányítják a repülőket. Persze, mint a portál is írja, azért a fent említetteken kívül is vannak jókora különbségek a két jármű vezetése között, a pilóta csak a legalapvetőbb eltéréseket listázta.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!