Mérlegelt az EU, a nyakunkon maradnak a 100 milliliteres tartályok Mérlegelt az EU, a nyakunkon maradnak a 100 milliliteres tartályok
Fotó: AzmanJaka, Getty Images

2024-08-09

Mérlegelt az EU, a nyakunkon maradnak a 100 milliliteres tartályok

Tavaly mi is beszámoltunk róla, hogy több európai országban is CT-berendezések segítségével vetnének véget annak a kötelezettségnek, mely szerint az utasok csak 100 milliliteres tárolókban vihetnek fel a repülőgépekre folyadékokat. A kezdeményezéshez még a Budapest Airport is csatlakozott, ám most úgy tűnik, hogy az Európai Unió területén ez a lehetőség csak egy álom marad.

Az elmúlt években több európai országban – így például az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Spanyolországban és Magyarországon – is kísérleteztek a repülőterek azzal, hogy CT-berendezések, illetve úgynevezett C3-szkennerek használatával feloldják a 2006 óta fennálló szabályt, melynek értelmében az utasok kizárólag 100 milliliteres tartályokban vihetnek fel magukkal a repülőgépekre folyadékokat.

Image
Fotó: Denise Chan, Unsplash

Ezt a korlátozást eredetileg azért vezették be, mert 18 éve a brit Metropolitan rendőrség tudomására jutott, hogy az al-Kaida terrorszervezet félliteres üdítős palackokba csempészett robbanószerrel tervezett minimum hét repülőjáratot elpusztítani. Ezt követően az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban is azonnal megtiltották a folyadékok fedélzeten való szállítását, de a többi repülőteret is hamar elérte az információ.

Ugyan a korlátozás feloldását megoldani hivatott rendszer ígéretesnek bizonyult, és egyes helyeken már egy jó ideje elkezdték használni a szkennereket, az Európai Unió egy új rendelet értelmében minden európai légitársaság számára megtiltotta, hogy utasaik 100 milliliternél nagyobb tárolókban hozzanak magukkal folyadékokat.

A 2024. szeptember elsejétől érvénybe lépő rendelet az utasokat és a repülőtereket is érinteni fogja, a Nemzetközi Repülőterek Tanácsa (ACI) szerint mindez negatívan fogja befolyásolni az utazási élményt és a repülőterek befektetéseit is. Az új intézkedés azon repülőterek számára jelenti a legnagyobb problémát, melyek már teljesen beüzemelték a C3-szkennereket, amik mellesleg a legfejlettebb eszközöknek számítanak a modern észlelési (detektáló) szabványok tekintetében.

Közéjük tartoznak például Németország, Írország, Olaszország, Litvánia, Hollandia, Svédország, Málta és az Egyesült Királyság egyes repülőterei.
Image
Fotó: Shutterstock

Az érintett repülőtereken ezidáig az utasok bátran felvihettek magukkal 100 milliliternél nagyobb űrtartalmú palackokat, akár elektronikai eszközeik mellett. Az ACI szerint az EU kihátrálása nagyban meg fogja kavarni a technológiát alkalmazó repülőterek operációs folyamatait, ami értelemszerűen az utasokra is ki fog hatni.

Az ilyen berendezések megvásárlásra ráadásul nem éppen olcsó: a C3-szkennerek például közel nyolcszor annyiba kerülnek, mint a hagyományos gépek, de fenntartási költségeik is négyszer nagyobbak.

„Vitathatatlan, hogy azok a repülőterek, amelyek már a kezdeti fázisban beruháztak ebbe az új technológiába, mind működési, mind pedig pénzügyi szempontból súlyos károkat szenvednek. Ezek a repülőterek jóhiszeműen döntöttek a beruházás, illetve a C3-szkennerek beüzemelése mellett, hiszen az EU akkor mindenféle korlátozás és fenntartás nélkül zöld utat adott az új technológia számára”

– fejtette ki Olivier Jankovec, az ACI EUROPE főigazgatója.

(Forrás: Schengen News)

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!