2024-08-09
Mérlegelt az EU, a nyakunkon maradnak a 100 milliliteres tartályok
Tavaly mi is beszámoltunk róla, hogy több európai országban is CT-berendezések segítségével vetnének véget annak a kötelezettségnek, mely szerint az utasok csak 100 milliliteres tárolókban vihetnek fel a repülőgépekre folyadékokat. A kezdeményezéshez még a Budapest Airport is csatlakozott, ám most úgy tűnik, hogy az Európai Unió területén ez a lehetőség csak egy álom marad.
Az elmúlt években több európai országban – így például az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Spanyolországban és Magyarországon – is kísérleteztek a repülőterek azzal, hogy CT-berendezések, illetve úgynevezett C3-szkennerek használatával feloldják a 2006 óta fennálló szabályt, melynek értelmében az utasok kizárólag 100 milliliteres tartályokban vihetnek fel magukkal a repülőgépekre folyadékokat.

Ezt a korlátozást eredetileg azért vezették be, mert 18 éve a brit Metropolitan rendőrség tudomására jutott, hogy az al-Kaida terrorszervezet félliteres üdítős palackokba csempészett robbanószerrel tervezett minimum hét repülőjáratot elpusztítani. Ezt követően az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban is azonnal megtiltották a folyadékok fedélzeten való szállítását, de a többi repülőteret is hamar elérte az információ.
Ugyan a korlátozás feloldását megoldani hivatott rendszer ígéretesnek bizonyult, és egyes helyeken már egy jó ideje elkezdték használni a szkennereket, az Európai Unió egy új rendelet értelmében minden európai légitársaság számára megtiltotta, hogy utasaik 100 milliliternél nagyobb tárolókban hozzanak magukkal folyadékokat.
A 2024. szeptember elsejétől érvénybe lépő rendelet az utasokat és a repülőtereket is érinteni fogja, a Nemzetközi Repülőterek Tanácsa (ACI) szerint mindez negatívan fogja befolyásolni az utazási élményt és a repülőterek befektetéseit is. Az új intézkedés azon repülőterek számára jelenti a legnagyobb problémát, melyek már teljesen beüzemelték a C3-szkennereket, amik mellesleg a legfejlettebb eszközöknek számítanak a modern észlelési (detektáló) szabványok tekintetében.

Az érintett repülőtereken ezidáig az utasok bátran felvihettek magukkal 100 milliliternél nagyobb űrtartalmú palackokat, akár elektronikai eszközeik mellett. Az ACI szerint az EU kihátrálása nagyban meg fogja kavarni a technológiát alkalmazó repülőterek operációs folyamatait, ami értelemszerűen az utasokra is ki fog hatni.
„Vitathatatlan, hogy azok a repülőterek, amelyek már a kezdeti fázisban beruháztak ebbe az új technológiába, mind működési, mind pedig pénzügyi szempontból súlyos károkat szenvednek. Ezek a repülőterek jóhiszeműen döntöttek a beruházás, illetve a C3-szkennerek beüzemelése mellett, hiszen az EU akkor mindenféle korlátozás és fenntartás nélkül zöld utat adott az új technológia számára”
– fejtette ki Olivier Jankovec, az ACI EUROPE főigazgatója.
(Forrás: Schengen News)
Olvasd ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!