2024-12-20
Aggódnunk kellene? Jelentősen megöregedtek az utasszállítók
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint sosem repültek olyan idős gépek az égen, mint 2024-ben, amihez többek között a forgalomból kivont repülőgépek és a gyártásban tapasztalható elmaradások is hozzájárulnak. De jelent-e ez bármilyen problémát az utasokra, illetve a légitársaságokra nézve, vagy mindez egy természetes folyamat része?
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint még sosem voltak forgalomban olyan idős repülőgépek, mint 2024-ben. A világ légitársaságait reprezentáló vállalat szerint az év végén a repülőgépek átlagos életkora 14 évre és 10 hónapra tehető, ami mintegy 15 hónappal meghaladja az 1990-es években mérteket.

Az IATA az elöregedést az új repülőgépek hiányára, illetve a gyártás lassúságára vezeti vissza. A tendencián valószínűleg az sem javított, hogy az idei Boeing-botrány során a hatóságok megszabták, hogy mennyi (havonta 31) repülőgépet értékesíthet a gyártó az eseményekben érintett Max típuscsaládból. Mindenesetre a statisztikákból jól látható, hogy míg 2018-ban összesen 1813 repülőgép került a piacra, addig 2024 végére ez a szám mintegy 30 százalékkal, 1254-re csökkent.
– idézi az Independent a kimutatást.
Azonban túlzás lenne azt állítani, hogy a két fő gyártó közül csak a Boeingnél akadtak gondok: az Airbus a lassúságot az ellátási lánc problémáival indokolja. Vezérigazgatójuk szerint bár „több ezer beszállítójuk van, ha közülük csak néhányan késnek a teljesítéssel, akkor az az egész rendszert felborítja”. Szintén elakadáshoz vezetett, hogy néhány Airbus A320-as repülőgépet ideiglenesen ki kellett vonni a forgalomból, mivel problémákat tapasztaltak a Pratt & Whitney által szállított hajtóművekben.

„Jelenleg a gyártók nagyjából 17 ezer darabos elmaradásban vannak, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a mostani ütem mellett 14 évre lenne szükségük ahhoz, hogy minden hátramaradt munkát el tudjanak végezni. Ha viszont a 2013-2019-es időszakot nézzük, akkor a szükséges évek száma felére csökken –arra számítunk, hogy a pandémia okozta problémákat magunk mögött hagyva a gyártás a következő időszakban ismét felgyorsul” – írta az AITA.
Az Independent egyébként megkeresett néhány légitársaságot, hogy tájékozódjon flottájuk életkoráról. A szóvivők szerint az easyJet gépei átlagosan 10 évesek, a Ryanair flottájának átlagéletkora pedig 9 évre tehető. A legidősebb flottával az amerikai Delta Airlines rendelkezik: egyes gépeik például jövőre a 35. születésnapjukat ünneplik majd. Mindenesetre arra még a portál sem talált semmilyen utalást, hogy a megfelelően karbantartott, idősebb repülőgépek kevésbé mondhatók biztonságosnak, mint az új, modern változatok.
Olvasd ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!