2024-11-21
Ez már a valóság: hamarosan 3 óra alatt repülhetünk Londonból New Yorkba
Korábban már mi is írtunk arról, hogy az amerikai Boom Supersonic régóta azon dolgozik, hogy újra valósággá váljon a szuperszonikus repülés, amit az Overture névre keresztelt repülőgéppel hajtanának végre. A prototípussal egy ideje kísérleteznek, nemrég pedig újabb magasság- és sebességrekordot sikerült dönteni vele, ezzel pedig minden eddiginél közelebb kerültünk ahhoz, hogy újra szuperszonikus repülőgép kerüljön kereskedelmi forgalomba.
Idén októberben mi is beszámoltunk a jövő szuperszonikus repülőgépének, az Overture-nek prototípusáról (XB-1), ami egy hónapja még csak ötödik próbarepülését hajtotta végre. Akkor a legnagyobb feladatot az úgynevezett flatter rendszer kijavítása jelentette, legutóbbi, nyolcadik tesztrepülése alatt pedig a sebességen volt a hangsúly.
Ahhoz, hogy ténylegesen átlépjék a hangsebességet, a gépnek az 1 Machot, azaz 1235 km/órás sebességet kell túlszárnyalnia, ami látva a fejlődés mértékét, tényleg hamarosan bekövetkezhet. A Boom Supersonic számításai szerint a 10. tesztrepüléssel már elérhetik ezt a küszöböt. Viszonyításképpen egy klasszikus utasszállító jelenleg nagyjából 0,78 Mach sebességre képes, a privátgépek tekintetében pedig a Dassault Falcon 8X viszi a prímet 0,9 Machal.
A Boom szerint jelenleg nagyjából 600 olyan légi útvonal létezik, ahol ilyen gépek közlekedhetnek, ám a szuperszonikus repülőkre vonatkozó előírások miatt ezek nem húzódhatnak szárazföld felett. Ez az apróság azonban nem tántorította el a légitársaságokat, ugyanis az United Airlines, az American Airlines és a Japan Airlines is leszerződött a vállalattal. A számítások szerint az első gépek legkorábban 2030-ban hagyhatnák el a kifutópályákat.
A rekordot természetesen még mindig a Concorde tartja: a 2179 km/órával (1.7 Mach-al) közlekedő repülőgép 1996-ban mindössze 2 óra és 52 perc alatt tudott eljutni Londonból New Yorkba.
Az biztos, hogy ha a Boom terve valósággá válik, történelmi jelentőségü lesz, hiszen 2003 óta nem repült kereskedelmi forgalomban szuperszonikus repülő. A legendás Concorde, amit az Air France és a British Airways üzemeltetett, a 2001-es párizsi baleset és a fenntartási költségek miatt végleg a garázsba gurult, utódja pedig azóta sem lett.
(Források: Simple Flying, Time Out, The European)
Olvasd ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!