Egy pilóta elmondta, mi az, amit minden utasnak tudnia kell a veszélyes repülőterekről Egy pilóta elmondta, mi az, amit minden utasnak tudnia kell a veszélyes repülőterekről
Szkiáthosz repülőtere, Görögország
Fotó: Markus Mainka, Shutterstock

2025-04-01

Egy pilóta elmondta, mi az, amit minden utasnak tudnia kell a veszélyes repülőterekről

Míg a legtöbb repülőtérben semmi különös nincs, létezik néhány olyan kifutópálya, ahol annyira bonyolult leszállni, hogy különleges engedélyt kell szerezniük hozzá a pilótáknak. Most egy olyan kapitány osztotta meg tapasztalatait az utazókkal, aki kifejezetten ilyen repülőterekre specializálódott.

Habár Madeira kétségkívül egy lenyűgöző úti célnak számít, az odajutás egy „kicsit” kalandos lehet. A Funchal Repülőteret ugyanis a világ legveszélyesebb repülőterei között tartják számon, hiszen a kifutópályát egyik oldalról hegyek, másik oldalról pedig az Atlanti-óceán határolja, ami különösen kihívást jelent a pilóták számára a leszálláskor.

Image
Madeira repülőtere
Fotó: DaLiu, Shutterstock
A Funchal Repülőtér környezetét a domborzat is jelentősen befolyásolja: a magas hegységek például rendkívül bonyolulttá teszik a landolást, emellett a szélmozgások is erőteljesen változhatnak, ami gyakran turbulenciát okoz.

A durva turbulencia miatt persze gyakran törlik a járatokat, vagy a gépek csak késve szállnak fel: Madeirán például tavaly augusztusban három nap alatt több mint 80 járatot kellett törölni vagy átirányítani az erős széllökések miatt. Szintén felkészültséget igényel a pilótáktól az Innsbrucki Repülőtér, hiszen a komplexumot minden oldalról az Alpok magas csúcsai határolják, ezért már az is balesethez vezethet, ha a pilóták csak egy kicsit eltérnek a kijelölt légi pályáktól.

De miért nem kell aggódnunk?
Image
Innsbruck repülőtere
Fotó: Mike Fuchslocher, Shutterstock

Mindenekelőtt fontos megemlíteni, hogy minden veszélyesnek tartott repülőtérnek precíz és részletes biztonsági protokollja van, amelyek bármilyen helyzetben garantálják a biztonságos közlekedést. Emellett mielőtt a való életben tapasztalnák ezeket a körülményeket a pilóták, képzésük során többször is szimulátorokba ülnek.

Ezekben a szimulátorokban ráadásul egyszerre akár mindegyik időjárási nehezítő tényezőt is beállíthatjuk, de egyes repülőterek körülményeire szűkítve is kipróbálhatjuk magunkat

– fejtette ki Zbigniew Mlotkowski pilóta, a litván KlasJet képzési vezetője, aki szerint a rövidebb kifutópályák is nehézéget okozhatnak. A veszélyes repülőterekre specializálódott Mlotkowski szerint a görög Szkíathos, az olasz Firenze és a spanyol San Sebastián különösen problémásak ezen a téren.

De mint fentebb is írtuk, az ilyen repülőtereken csak olyan pilóták hajthatnak végre fel- és leszállást, akik rendelkeznek egy külön engedéllyel. Az európai szabályozások ezen felül azt is megkövetelik, hogy a pilóták minden 12. hónapban egy új elméleti és gyakorlati képzésen vegyenek részt, a veszélyesnek ítélt repülőterek esetében ez az intervallum a legtöbbször viszont 6 hónapra csökken. 

(Forrás: Euronews)

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!