2025-04-01
Egy pilóta elmondta, mi az, amit minden utasnak tudnia kell a veszélyes repülőterekről
Míg a legtöbb repülőtérben semmi különös nincs, létezik néhány olyan kifutópálya, ahol annyira bonyolult leszállni, hogy különleges engedélyt kell szerezniük hozzá a pilótáknak. Most egy olyan kapitány osztotta meg tapasztalatait az utazókkal, aki kifejezetten ilyen repülőterekre specializálódott.
Habár Madeira kétségkívül egy lenyűgöző úti célnak számít, az odajutás egy „kicsit” kalandos lehet. A Funchal Repülőteret ugyanis a világ legveszélyesebb repülőterei között tartják számon, hiszen a kifutópályát egyik oldalról hegyek, másik oldalról pedig az Atlanti-óceán határolja, ami különösen kihívást jelent a pilóták számára a leszálláskor.

A durva turbulencia miatt persze gyakran törlik a járatokat, vagy a gépek csak késve szállnak fel: Madeirán például tavaly augusztusban három nap alatt több mint 80 járatot kellett törölni vagy átirányítani az erős széllökések miatt. Szintén felkészültséget igényel a pilótáktól az Innsbrucki Repülőtér, hiszen a komplexumot minden oldalról az Alpok magas csúcsai határolják, ezért már az is balesethez vezethet, ha a pilóták csak egy kicsit eltérnek a kijelölt légi pályáktól.

Mindenekelőtt fontos megemlíteni, hogy minden veszélyesnek tartott repülőtérnek precíz és részletes biztonsági protokollja van, amelyek bármilyen helyzetben garantálják a biztonságos közlekedést. Emellett mielőtt a való életben tapasztalnák ezeket a körülményeket a pilóták, képzésük során többször is szimulátorokba ülnek.
– fejtette ki Zbigniew Mlotkowski pilóta, a litván KlasJet képzési vezetője, aki szerint a rövidebb kifutópályák is nehézéget okozhatnak. A veszélyes repülőterekre specializálódott Mlotkowski szerint a görög Szkíathos, az olasz Firenze és a spanyol San Sebastián különösen problémásak ezen a téren.
De mint fentebb is írtuk, az ilyen repülőtereken csak olyan pilóták hajthatnak végre fel- és leszállást, akik rendelkeznek egy külön engedéllyel. Az európai szabályozások ezen felül azt is megkövetelik, hogy a pilóták minden 12. hónapban egy új elméleti és gyakorlati képzésen vegyenek részt, a veszélyesnek ítélt repülőterek esetében ez az intervallum a legtöbbször viszont 6 hónapra csökken.
(Forrás: Euronews)
Olvasd ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!