Szantorinit mentenék, de könnyen lehet, hogy csak egy újabb szigetet tesznek tönkre Szantorinit mentenék, de könnyen lehet, hogy csak egy újabb szigetet tesznek tönkre
Katapola kikötője, Amorgósz, Görögország
Fotó: Shutterstock

2024-11-22

  • Drive
  • Úti cél
  • Szantorinit mentenék, de könnyen lehet, hogy csak egy újabb szigetet tesznek tönkre

Szantorinit mentenék, de könnyen lehet, hogy csak egy újabb szigetet tesznek tönkre

A tömegturizmus káros hatásait ma már nem kell részletezni: a túl sok turista számos európai városban terheli meg az infrastruktúrát és a természetet. A jelenséget Görögország sem úszta meg, ahol az olyan népszerű úti célokon, mint Szantorini és Míkonosz egyre nagyobb problémát jelentenek az utazók. Szerencsére azonban még Görögországban is léteznek radar alatti helyszínek – ilyen például Amorgósz szigete, ami most a fenti két sziget tehermentesítésére irányuló akció miatt juthat hasonló sorsra.

Velence, Barcelona, Lisszabon, Prága, Firenze, a Kanári-szigetek, Mallorca, Amszterdam – ez csak pár azon úti célok közül, amelyek jelenleg különböző módszerekkel küzdenek a túlturizmusból fakadó problémákkal. A jelenség hasonlóan érinti Görögország legkedveltebb helyszíneit, a kék-fehér házakról ismert Szantorinit és a közeli Míkonoszt.

Már írtunk arról, hogy az ilyen szigeteken a legnagyobb gondot az óceánjáró hajókkal érkező turisták jelentik, hiszen ők fizikai jelenlétükön kívül szinte semmivel sem járulnak hozzá a sziget gazdaságához. Az ilyen gigahajókon ugyanis mindent megkapnak, ami amúgy bevételt generálhatna a szigeteknek: az utasok nem fognak szállást foglalni, nem ülnek be az éttermekbe, kávézókba fogyasztani, mert ezeket az előre befizetett összeg keretében úgyis megkapják a fedélzeten.

Image
Óceánjáró hajó Szantorini kikötőjében.
Fotó: dutchphotography, Getty Images

Emiatt Szantorinin például az eddigi 17 ezer főről 8 ezerre szeretnék korlátozni a sétahajókkal érkező turisták létszámát. A probléma azonban ennél komplexebb: a helyiek szerint ugyanis a közösségi média sokszor hamis képet mutat: míg a felvételeken napközben hömpölygő turistatömegeket lehet látni, addig éjszakára Szantorini teljesen kiürül. Emiatt pedig egyre kevesebben terveznek hosszabb nyaralásokat a görög szigetre, félve attól, hogy a túlturizmus miatt nem tudnák kiélvezni a lehetőségeket.

Na de mi köze van Szantorininek Amorgószhoz?
Image
Tengerparti házak nem messze Katapola kikötőjétől, Amorgósz, Görögország
Fotó: Shutterstock

Amorgósz szinte közvetlenül Szantorini mellett helyezkedik el, azonban mivel a szigetre egyelőre nem indulnak direkt járatok, ezért jelenleg jóval kevesebben látogatják, mint a fenti két turistaparadicsomot.

A Kükládokhoz tartozó Amorgósz négy legjelentősebb városának Minoa, Arkesszini, Katapola és Lagada számítanak, melyek már a hellenisztikus kor idején fontos kereskedővárosok voltak. Közülük Lagada és Katapola a sziget legfontosabb kikötővárosai, utóbbi polgármesterének, Eleftherios Karaiskosnak pedig a Guardian értesülései szerint nagy tervei vannak.

Amorgószról és látnivalóiról itt írtunk részletesebben: A Szantorini mellett fekvő eldugott sziget, ahol nem kell tartanod a tömegtől
Image
Katapola, Amorgósz, Görögország
Fotó: Shutterstock
A polgármester ugyanis egy 7000 négyzetméteres területtel egészítené ki Katapola kikötőjét azért, hogy helyet szorítson az óceánjárók számára. A kezdeményezés részcélja, hogy valamennyire tehermentesítse Görögország legnépszerűbb szigeteit – így például Szantorinit és Míkonoszt.

Ez ráadásul nem minden, ugyanis a tervben egy extra parkoló is szerepel, ahonnan turistabuszokat indítanának Amorgósz tavernái, tengerpartjai és más látványosságai irányába. A helyieknek viszont –talán jogosan – félnek attól, hogy a fejlesztések miatt a sziget hasonló sorsra jutna, mint Szantorini.

Ráadásul itt jön képbe a fentebb említett paradoxon: ahogy fentebb írtuk, az óceánjárók utasai egyáltalán nem lendítik fel az adott helyszín gazdaságát. Rania Thiraiou, a helyi szállodák és lakáskiadók szövetségének titkára is attól tart, hogy az új kikötő – sok más görög szigethez hasonlóan – előbb-utóbb magánoperátorok kezébe kerül majd, nekik pedig a helyiek jóléte helyett rendre csak az (óceánjárókból fakadó) profitmaximalizáláson jár az eszük.

Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!